koppling på en cbr929

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Jag har lite problem med kopplingen.det verkar som att den inte frånkopplar bra eftersom hojen ror på sig när jag står stila och varvar den med kopplingen intryckt.plus att det hörs väldigt och bestemt när jag växlar.ska det va så på en cbr 929-00?jag vet väldigt lite om hojar och det är min första hoj.snälla någon hjälp

Eftersom du nyss har köpt den och vet noll och intet om den kan du använda följande brutala metod för att kolla om det är normal "vintersömn" på lamellerna eller krokiga lameller.

Starta motorn och låt den gå varm (så att du nästan inte kan hålla handen på motorblocket) med lätt förhöjd tomgång 1600 - 2000 varv. Lägg i treans växel, ställ dig på bakbromsen, varva upp till 7000 varv, slira på lammellerna i max 3 sekunder och försök håll full gas och ändå bibehålla 7000 varv. Låt den stå på låg tomgång i minst 5 minuter så att kopplingen får svalna. Gör om samma procedur två gånger till.

OBS, viktigt att den får svalna i 5 minuter på tomgång mellan slirningarna, annars slår sig stållamellerna direkt av värmen!

Nu ska kopplingen funka normalt om det var lite "vintersömn", dvs rost på stållamellerna. Drar den då fortfarande när du lägger i en växel bör du plocka isär och kika om någon stållamell är krokig (det står i servicemanualen hur man gör).

min är likadan, inget att oroa sig för den är bara trött och tjurig för att det är vinter, kör den varm bara och prova sen, det räcker

lema skrev:
Jag har lite problem med kopplingen.det verkar som att den inte frånkopplar bra eftersom hojen ror på sig när jag står stila och varvar den med kopplingen intryckt.plus att det hörs väldigt och bestemt när jag växlar.ska det va så på en cbr 929-00?jag vet väldigt lite om hojar och det är min första hoj.snälla någon hjälp

Kolla om kopplingen é bytt på garantin, det var nämligen service återkallelse på samtliga 929-00 då dom bytte kopplingskorgen, samt bränsleslang mellan tank och spridarbrygga. Det ska sitta 2st stansade prickar på höger sida vid övre bakre motorfästet (åvanför kopplingskåpan)
Hittar ingen bild på det just nu men ska leta lite mera.

// Nicklas

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...