Eftersom du nyss har köpt den och vet noll och intet om den kan du använda följande brutala metod för att kolla om det är normal "vintersömn" på lamellerna eller krokiga lameller.
Starta motorn och låt den gå varm (så att du nästan inte kan hålla handen på motorblocket) med lätt förhöjd tomgång 1600 - 2000 varv. Lägg i treans växel, ställ dig på bakbromsen, varva upp till 7000 varv, slira på lammellerna i max 3 sekunder och försök håll full gas och ändå bibehålla 7000 varv. Låt den stå på låg tomgång i minst 5 minuter så att kopplingen får svalna. Gör om samma procedur två gånger till.
OBS, viktigt att den får svalna i 5 minuter på tomgång mellan slirningarna, annars slår sig stållamellerna direkt av värmen!
Nu ska kopplingen funka normalt om det var lite "vintersömn", dvs rost på stållamellerna. Drar den då fortfarande när du lägger i en växel bör du plocka isär och kika om någon stållamell är krokig (det står i servicemanualen hur man gör).