Koppling Merca E200 -87, inget tryck.

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Hej, finns inget vettigt Mercaforum och ska till jobbet

Det är hydraulisk koppling, som ev går på bromssystemet också? Hursomhelst så har den tagit lite konstigt innan men nu när vi haft frost under natten finns inget tryck alls från första nedtrycket. Vad kan ha hänt?

/En som inte tar sig till jobbet så tacksam för svar eller ideér.

Kolla att du har bromsvätska i behållaren, kopplingen delar samma behållare men har anslutningen lite högre upp än bromsarna.

Förhoppningsvis bara att fylla på och lufta.

du menar att du måste dubbelpumpa på kopplingen för att den ska frikoppla?

enklaste är ju att börja kolla vätskenivån till kopplingen, går bra att fylla på me vanlig bromsolja, kopplingen är helt avskiljd från bromssystemet och har en egen huvudcylinder vid pedalen och en slavcylinder vid kopplingen.

annars kan det ju vara nån läcka, eller om nivån inte sjuker så läckande huvud/slav-cylinder, skulle kanske kunna vara luft i systemet men brukar inte va några större prob på en koppling

Edit: Steffe har säkert rätt att just denhär modellen delar behållare med bromsarna, jag snackade mer generellt bilar i allmänhet, så börja kolla där :D

Folk som inte tar sig till jobbet har jag medkänsla för! Been there done that.

Har aldrig ägt en merca -87a men är ganska säker på att bromskretsen inte är integrerad med kopplingskretsen. Det är nog bara att kolla om du ser en uppenbar läcka.

Troligen aldrig bytt bromsvätskan i kopplingssystemet.
Du har säkerligen vatten i vätskan som nu fryst.

In på OK och byt vätskan mot ny med en kompis under bilen som får all smet på sig!

Kolla att du har bromsvätska i behållaren, kopplingen delar samma behållare men har anslutningen lite högre upp än bromsarna.

Förhoppningsvis bara att fylla på och lufta.

Jo det är ok, finns vätska. Läste att huvudcylindern kan läka tillbaka till koppen alt nere vid pedalen. Hittar ingen direkt vätska där, bara spår av det, och då den tog dåligt tidigare så var kanske inne på sista versen.

vafan, peta i 1an, dra igång den på startmotorn och gasa iväg till jobbet :D, går att växla bilar utan koppling med om man gör det försiktigt och försöker anpassa varvtalet på motorn till nästa växel

Saab 9000 hade en slavcylinder som kunde krångla och även ett annat rör till kopplingen som satt på insidan av torpedplåten, men på saaben kunde man lufta kopplingen till att börja med, kanske fungerar på mercan?

vafan, peta i 1an, dra igång den på startmotorn och gasa iväg till jobbet :D, går att växla bilar utan koppling med om man gör det försiktigt och försöker anpassa varvtalet på motorn till nästa växel

Japp crossväxla går..körde en Peugeot 205 GTI utan koppling inne i centrala Stockholm(nu hade ju den redan problem med synkringar i växellådan som var åt h-e) och rödljus och skit..det går, men kräver friskt och relativt ändå lättstartad bil..

Last edited:
TRoligtvis delar den vätska med bromssystemet så om du har vätska till det så är det troligen inte det som är felet.
Jag hade ett liknande problem med en Audi som jag hade för en massa år sedan.
Kopplingen dog 45 mil hemifrån så jag fick krossväxla hela vägen hem.
Det var kopplingscylindern som gett upp.
På Audi var det så att när dom ändå rev isär dom grejorna så bytte dom lamellerna i kopplingen också på samma gång. Ringa merkostnad liksom.

Så jag gissar på att din kopplingsylinder gett upp. Om det inte är så enkelt att det bara är isbildning på grund av att det är fukt i bromsvätskan vill säga.

Det löste sig, rullade igång den på 2an och växlade hyffsat ok till ett mekonomen i örbyhus, killen där backade bort det han höll på med, tog in bilen direkt och fick kopplingen till nyskick nästan gratis!

Det visade sig vara så enkelt som en luftning, där ser man..

Back