Koppling KTM 525 EXC

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Hejhej

Kopplingen på min KTM 525 -05 fick spelet igårkväll.
Skulle bränna lite gummi, så stod och varvade litegrann och mixtrade med kopplingen. Fick inget rull på bakdäcket så jag struntade i det, men när jag släppte upp kopplingen dog hojen. Jag höll då in kopplingen, och försökte starta men märkte att det var driv. Den kopplar alltså inte helt!

Har diskuterat felet, och kommit fram till två olika saker:
- Luft i systemet
- Lamellerna

Jag hade borta lamellerna idag och jag tyckte allt verkade i sin ordning.
Är ju ingen mästare på mek, men alla var hela och ingen låg i kläm.
Tryckte även in kopplingen och korgen lyfte på sig.
Kanske är för lite tryck så att krogen inte lyfter tillräckligt?

Någon som har några tips eller som har vart med om samma sak?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Eldade du länge och slirade på kopplingen kan du ju ha lyckats få någon av stålskivorna att slå sig - men det lär ha eldats friskt, i skogen så får de slita hund ibland, och jag tror aldrig jag hört om någon som haft problem.

Men jag måste fråga, det skulle alltså eldas däck, med en exc...en endurohoj, vad var meningen med det? :va

/J
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hojar driver alltid lite med växel i och frikopplad. Tyngre att starta med växel i.

det skulle alltså eldas däck, med en exc...en endurohoj, vad var meningen med det? :va

/J

Det är väl roligt oavsett hoj?
 
Last edited:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Men jag måste fråga, det skulle alltså eldas däck, med en exc...en endurohoj, vad var meningen med det? :va
/J

Jag eldade som sagt inte mycket alls, släppte av efter några sekunder.
Anledningen till att jag eldade däck var att jag stod bredvid min polare med sporthoj som gjorde det samma, och för övrigt kör jag motard, så vad är skillnaden mellan att bränna med sporthoj och en motard? :va

Hojar driver alltid lite med växel i och frikopplad. Tyngre att starta med växel i.

Jo det är jag medveten om, men i detta fallet tar den inte alls.
Den vill liksom inte slira någonting alls. Det är fullt driv även med helt indraget handtag.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Något lär ju ha hänt med kopplingen, men på så kort tid låter det lite underligt - har du normalt motstånd och "spel" i kopplingshandtaget?

Är det underligheter där så är det luft, eller fel på packboxar i huvud, eller slavcylindern.

/J
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Något lär ju ha hänt med kopplingen, men på så kort tid låter det lite underligt - har du normalt motstånd och "spel" i kopplingshandtaget?

Är det underligheter där så är det luft, eller fel på packboxar i huvud, eller slavcylindern.

/J

Jag tycker det känns normalt i handtaget, och slavcylindern rörde på sig när jag hade kåpan borta och kollade lamellerna. Men kanske ligger någon luftbubbla som förstör trycket. Ska lufta idag och se om det löser problemet.
 

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Byt lameller och mellanskivor. Vet folk som har gjort samma sak som dig. Plocka isär kopplingen helt så tror jag att du kommer hitta några delar som är böjda om du gräver lite ;)
 

Perty

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Ort
Vasa
Hoj
Öppen för förslag
Jag har samma problem på min nu efter att ett par gånger slirat med kopplingen iväg cykeln i sexans växel. (Växelspaken föll av).

Jag tänkte byta olja, korsa fingrarna hoppas på lite tur och att det ordnar sig.. annars får jag väl byta lameller.
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Hittade felet idag. Som väntat var det böjda mellanskivor, närmare bestämt 3 st mellanskivor som var rejält blånade och kupade. Så det blir till att beställa nytt.
Någon som vet vart man kan få tag i ett kit lameller och mellanskivor?
Karlströms finns ju, men det kanske finns billigare?

Kommer med foto på mina mellanskivor, kanske kan vara till någons intresse =)
 

Perty

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Ort
Vasa
Hoj
Öppen för förslag
Här är en video på min koppling när jag trycker in kopplingshandtaget. Först blir det ett glapp mellan typ de två innersta lamellerna, sedan knäpper det till och det blir glapp på mitten. Kan någon säga varför den inte kopplar ur ordentligt. Och det skall väl gå smoothare än sådär? Blir att skaffa nya lameller?
:confused:


[YOUTUBE-ID]rRwMhvoc4iU[/YOUTUBE-ID]
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Har exakt samma symptom på min Perty.
Tre mellanskivor i mitten är väldigt kupade och blånade, så jag får köpa nytt.
Plocka bort och kolla dina också :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är bara att handla nytt, Karlströms är din bäste vän. :)

Underligt att det gick så fort, eller har det misshandlats under en längre tid?
Det är ju inte så att vi som kör i skogen inte eldar koppling... :D

/J
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Det är bara att handla nytt, Karlströms är din bäste vän. :)

Underligt att det gick så fort, eller har det misshandlats under en längre tid?
Det är ju inte så att vi som kör i skogen inte eldar koppling... :D

/J


Jag kan tänka mig att det har slitits en hel del under lite längre tid. Killen jag köpte den av hade kört en del på bana, och jag själv har vart ute och slirat runt några gånger. Så den har nog fått utstå en del. Nej det är ju så, det joxas rätt friskt med kopplingshandtaget när man ska förbi en del knöliga passager :gnissla
 

Perty

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Ort
Vasa
Hoj
Öppen för förslag
Japp, tre av mellanskivorna var kupade, lamellerna var dock ok. Tycker ni jag kan snåla och kan enbart byta de skeva skivorna eller borde jag byta samtliga + lamellerna?
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Beställde ett kit från Karlströms idag. Lameller, mellanskivor och fjädrar :yoparty
Håller med SGM, snåla inte på sådant. Blir dyrare om det skiter sig igen.

För övrigt är hela hojen nerplockad för vinterpimp :D
 

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Ort
..
Hoj
..
Hittade felet idag. Som väntat var det böjda mellanskivor, närmare bestämt 3 st mellanskivor som var rejält blånade och kupade. Så det blir till att beställa nytt.
Någon som vet vart man kan få tag i ett kit lameller och mellanskivor?
Karlströms finns ju, men det kanske finns billigare?

Kommer med foto på mina mellanskivor, kanske kan vara till någons intresse =)

Jag har nya lameller, mellanskivor och fjädrar om du e intresserad.. :tummenupp

Klicka här!!


/R
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top