Koppling ktm 450

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Tja! Köpte mig en ktm 450 exc av årsmodell 2008. Kopplingen vill inte riktigt koppla ur ordentligt. Jag luftade kopplingen igår utan resultat. Lameller osv kan jag se rör på sig när jag kopplar. Har svårt att känna om jag har bra tryck i kopplingen då det är hydralik och inte helt van med hur det ska kännas. Har inte Heller skruvat med koppling innan då tips är varmt välkommet. Ska prova att byta växellådsolja också och se om det blir bättre.

Tacksam för alla förslag på åtgärder.

Det är normalt....

Drar den fortfarande med varm olja så gör några ordentliga cross-starter innan du drar några slutsatser. Kan du inte stå still med cykeln med kopplingen inne utan att den stannar bör du felsöka ananrs lev med det.

De kan även vara mellanskivorna i kopplingen är skeva pga mycket kopplingsslir = hetta. De är väldigt vanligt på endurohojar som slirar sig fram i skogen. Prova byt oljemärke för vissa oljer har lättare att hugga fast kopplingen.
Om mellanskivorna är blånerade så är det ett bra tecken på att de slagit sig. Men de kan även vara skeva utan missfärgning.

Tror det blev något bättre med annan olja och lite varmkörning. Det brukar kunna dra något alltså? Svårt som satan att hitta friläge med hojen igång.

Nej de ska inte dra något alls och de ska vara lätt hitta neutralen. Om de inte är fel på kopplingspumpen eller slavcylindern så är det vågiga mellanskivor som är felet. Har du dessutom huggande koppling så är lammellkorgen vågigt sliten där lammellernas drivklackar löper. Men de påverkar inte frikoppling eller grepp med de är jobbigt fel när de hugger iväg. De går att slipa bort förslitningsgroparna så den slutar hugga.

Tror det blev något bättre med annan olja och lite varmkörning. Det brukar kunna dra något alltså? Svårt som satan att hitta friläge med hojen igång.

Fast är det en tävlingsmoppe så är det ett skönhetsfel att det drar lite och är svårt att få i friläget stillastående, det är jättevanligt på KTM XC4 motorerna även med en frisk koppling. Fungerar kopplingen åkmässigt utan att slira så gilla läget....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti