Koppling krossväxla

emilsall

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Fagersta
Hoj
Suzuki gsxr 750 -05
Här kommer jag igen med briljanta frågor. :tummenupp

Om man nu ska göra en wheelie, kanske det är lättare att bara smälla i 2:an eller 3:an osv när man väl är uppe på bakhjulet, men tar det mycket skada på maskinen om man gör det ?

tack på förhand / Es :)
 
Rädd för att anv. koppling? :tungan

Kör du med 2 hjul i marken och krossväxlar så märker du att det inte är så lätt om du ligger i höga varv, man får nästan sätta lite tryck i fotpinnen samtidigt som man släpper på gasen...då petas växeln i.
Ser ingen anledning att det skulle vara lättare med 1 hjul i luften....
 
Rädd för att anv. koppling? :tungan

Kör du med 2 hjul i marken och krossväxlar så märker du att det inte är så lätt om du ligger i höga varv, man får nästan sätta lite tryck i fotpinnen samtidigt som man släpper på gasen...då petas växeln i.
Ser ingen anledning att det skulle vara lättare med 1 hjul i luften....

Vad händer om man petar i den när man gasar?
 
Vad händer om man petar i den när man gasar?
Det går nästan inte, för det första så får du ta i som ett djur för att du ens ska få ur växeln när du gasar. Och sen om du ska växla upp och samtidigt varvar upp motorn så kommer du aldrig få i växeln om du inte lyckas bromsa motorns varv med växeldreven så att motorns varv och hjulets hastighet synkar mot den växeln du ska ha i.
Ska du däremot växla ner så måste du ge en liten gasning för att öka varvet på motorn så att motorns varv synkar mot hjulets hastighet för den nya växeln du ska ha i
 
I en mc-motorväxelllåda så flyttas dreven av skiftgafflar som i sin tur påverkas av spår i en skifttrumma vilken är den del som växelspaken påverkar.

Då man inte använder kopplingen utan bara trycker ner eller upp växelpedalen. Så trycker man drev med ingreppsklackar mot varann, dessa klackar är vad som sedan överför kraften. Klackarna slits och rundas av vilken är en del som gör att det kommer att hopa ur växel sedan. En sak till är att skiftgaffeln riskerar att krokna vid allt för entusiastisk påverkan. Det tillsammans med slitna klackar = växel vill "hoppa ur". Och så givetvis spåren i skifttrumman slits och glappar upp å motsvarande piggar i skiftgaffeln som går i spåren. Det är denna funktion som håller rätt växel i tillsammans med skifttrummans olika "hack" för respektive växel.

Att fixa inte allt för rundade klackar på växellådsdrev brukar en normalt kunnig trimmfirma kunna slipa en undercut per ingreppspar. Men frågan är hur tillförlitligt denna variant är om man slipar bort härdningen?

Att rikta skiftgafflar som håller är oxå en bra fråga, kanske budget med R.H.-garanti.

Med andra ord, d blir dyrt i längden men kul så länge d varar :yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top