Koppling igen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har sökt, men hittar inte detta problem nånstans. Har under säsongen fått justera kopplingen(spänna vajern) mer och mer och nu går det inte längre. Vajern är helt utjusterad på bägge ställen och den kopplar i princip inte ur alls. Har kollat lameller och skivor och hittar inget fel, kopplingen har heller inte slirat eller liknande. Om man tar en polygrip el motsv och kopplar med nere vid motorn(vrider förbi vad vajern klarar) så verkar hela paketet funka som det ska.
 
Går kopplingen lätt med polygripen, är det hårdare fjädrar i korgen, kolla om det ska sitta en lös kula på pinnen som pressar tryckplattan, isåfall kolla om kulan sitter där.

Har du pdf fil eller nåt att posta.
 
GSXR1100R skrev:
Går kopplingen lätt med polygripen, är det hårdare fjädrar i korgen, kolla om det ska sitta en lös kula på pinnen som pressar tryckplattan, isåfall kolla om kulan sitter där.

Har du pdf fil eller nåt att posta.

Kopplingen går inte speciellt lätt med polygripen. Kulan sitter där den ska.
 
Vet inte exakt hur yamahans koppling är ihopsatt, men på hondan har man olika shims på "tryckaxeln" för hur mycket lamellerna/stålplattorna är slitna.
 
oFFkeFF skrev:
Vet inte exakt hur yamahans koppling är ihopsatt, men på hondan har man olika shims på "tryckaxeln" för hur mycket lamellerna/stålplattorna är slitna.

Jo, men det är ju så mycket. Vi pratar om att jag spänt vajern centimetrar.

GSXR1100: I princip ja.
 
Standard för alla kopplingar jag har kommit i kontakt med är att det finns två justeringar. En i vajern som man egentligen bara finjusterar för att få handtaget på rätt ställe och en som gäller spelet i mekanismen med hänsyn til funktion.

På moppar och en del crossar var detta helt enkelt en distans som man shimsar till rätt läge utan vajern inkopplad

På Sukkorna har det varit en justerskruv som man justerat utan vajern inkopplad. Denna skruv justera man in till dessa att man känner att den ligger an(dvs precis när kopplingsmekanismen börjar trycka) sen släpper man skruven ett kvartsvarv och låser den.

Så på din hoj hade jag tagit bort vajern och letat reda på var du egentligen ska justera i det här läget. Någonstans måste det finnas en justering, även på en räser, vare sig det är en skruv med låsmutter eller en distans som ska shimsas.

När sedan mekanismen är shimsad/justerad till ett litet(helst rekommenderat spel) så ska vajern dit och justeras så du har ett par millimeters glapp i vajern. Det glappet är VIKTIGT för annars kan du ligga med lite "koppling" vilket minskar trycket i korgen och ger småslir och snabbt förbrukade lameller och skivor.
 
I Gamlots skiss så bör 14-15-16 utgöra den kritiska justeringen i det här läget där 14 skruvas in till anliggning, lättas lite och sen låses med 16 på något vänster.

Iom utväxling och funktion så kommer en justerin i tiondelar här märkas som millimeter i vajern.

Edit/ Om jag har förstått gamlots sprängskiss rätt så trycker kulan21 direkt emot pinnen14 när man kopplar och i avlastat läge ska det finnas ett litet glapp mellan dessa. Det låter som att det glappet är för stort i din hoj.

Edit/Gamlo-sprängskissen
YA6582_17.gif
 
Last edited:
Tack för det boys, det är med all säkerhet en justeringsgrej. Det är precis som på en moppe, en justerskruv och låsmutter.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Du har inga splines nånstans som börjar ge med sig? Jag hade ett sånt problem i min b*l, jag var övertygad om att vajern höll på att gå av innan jag såg att kopplingsarmen var helt ren på splines invändigt.
 
Nu är det fixat. Låsmuttern till justerskruven hade trillat av.... :rolleyes:
Så justerskruven har gängat sig utåt allt eftersom säsongen gått.
 
Chris Ash skrev:
Nu är det fixat. Låsmuttern till justerskruven hade trillat av.... :rolleyes:
Så justerskruven har gängat sig utåt allt eftersom säsongen gått.
Supermecken Chrille vann denna tävling, mest beroende på min skiss iof :tungan
 
Kom bara ihåg att när du justerar skruven så SKA det finnas ett litet glapp faller du för frestelsen att dra den till nollspel så kan det resultera i precis samma skit som en vajer utan spel. Även om du hundra på att dinn nollttolerans är ok när du smäcker ihop det så kan det gå åt pipan när den blir varm eller slits sedan....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top