Koppling hugger

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Kopplingen beter sig konstigt, (mekanisk). det är i princip av och på som gäller. justerar jag kopplingen så flyttar jag i princip bara vart den hugger så det går inte att justera bort.
Slitna lameller borde gå att justerat bort alternativt att det börjar slira, så det är det ju inte (så länge det inte är metall mot metall kanske?). Vad kan detta bero på? har ingen aning om vilken olja som finns i hojen ej heller hur kopplingskorgen ser ut

Hej
Det kan tex vara kopplingskorgens bommar som blivit gropiga.
Eller en olja som inte passar beläggen osv.
/J

Vad är det för hoj?

Vad kör du med för olja ?

Jag har råkat ut för liknande problem på 2 hojar jag haft och det som var gemensamt för dom var att jag körde Castrol GPS olja. Jag har även pratat med en annan kompis som körde med GPS oljan och även han fick en koppling som högg, det fanns inget riktigt dragläge utan det slirade och slirade och sedan kom allt när man sakta släppte kopplingshandtaget.

Det är en kawa Z400 -77. Har ingen aning om vad det är för olja i den men den ser fin ut, väldigt nybytt antar jag. Har precis köpt hojen.
Får slänga i nån annan olja och prova innan jag öppnar kopplingskorgen

Kollat hur kopplingsvajern ser ut ?

Hade liknande bekymmer med min XT 600, o där var det vajern som fått sig en törn och inte kunde röra sig som den skulle längre.

Jag tror mer på rostiga stållameller (de rostar om hojen får stå still länge med enbart lite garagestarter nu å då). Gör ett par dragracestarter, dvs slira iväg våldsamt ett par gånger med full gas, gör det på tvåans växel när du rullar i ca 30 km/h. Låt lamellerna vila ett par minuter mellan slirningarna så att de får svalna emellan varven.

Jag tror mer på rostiga stållameller (de rostar om hojen får stå still länge med enbart lite garagestarter nu å då). Gör ett par dragracestarter, dvs slira iväg våldsamt ett par gånger med full gas, gör det på tvåans växel när du rullar i ca 30 km/h. Låt lamellerna vila ett par minuter mellan slirningarna så att de får svalna emellan varven.

ja just det! det där har jag hört förut men glömt bort :)
Hurvida det blir en våldsam dragracestart med 180 kg och 36 hästar på grönbete är ännu osagt... :D

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt