koppling hugger, hjälp.

Fire-blade

rock
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
cbr 900 fireblade 1998
Hej!
Var och tittade på en R-1 från 2001, fint helhetsskick och fin jämn gång i motorn. Dock så hade ägaren(en firma) bytt kopplingen. Men jag upptäckte att den hugger när man ska åka iväg med lite varv på ettans växel, vid högre varv går det bra, men vid lägre så är det som sagt inte mjukt när man skall "glida iväg på ettan. Vad kan det vara för problem? Borde inte en ny koppling vara mjuk och följsam? Eller är det en inkörnings/justeringssak.
Ska jag köpa hojen och hoppas på att det är så, eller kan det vara något allvarligt som jag bör backa ifrån?

Tack på förhand! /R

Exakt vad böt dom? Hela kopplingen, eller bara lameller/stålskivor/kopplingskorg? Det är vanligt att det blir hack i korgen i samband med att den kopplas upp på slang i tid å otid, och det ger liknande fenomen. Och då hjälper det inte alls med nya skivor/lameller, då måste man byta korgen. Vissa har slipat till den, men det vet jag inte om det går på alla hojar, och det beror nog mycket på hur pass slitet det är också!

Exakt vad böt dom? Hela kopplingen, eller bara lameller/stålskivor/kopplingskorg? Det är vanligt att det blir hack i korgen i samband med att den kopplas upp på slang i tid å otid, och det ger liknande fenomen. Och då hjälper det inte alls med nya skivor/lameller, då måste man byta korgen. Vissa har slipat till den, men det vet jag inte om det går på alla hojar, och det beror nog mycket på hur pass slitet det är också!

Tror inte kopplingskorgen är bytt? För anledningen till att kopplingen byttes var att den slirade.
Så det är alltså kopplingkorgen som är problemet?
Kan det vara något annat? Och vad kostar i så fall en kopplingskorg?

Mvh/R

Tror inte kopplingskorgen är bytt? För anledningen till att kopplingen byttes var att den slirade.
Så det är alltså kopplingkorgen som är problemet?
Kan det vara något annat? Och vad kostar i så fall en kopplingskorg?

Mvh/R

Om det inte är kopplingskorgen så skulle det kunna vara skeva mellanskivor men då brukar kopplingen "dragga" (inte koppla ur riktigt). Om kopplingskorgen nu är sliten så tyder det på ett hårt liv med många wheelisar. Budget varianten är att slipa till kanterna så att de blir jämna annars är det nog ny som gäller. Om du bestämmer dig för att köpa så prova å provocera växellådan med mycket av/på för att se så att inte även växellådan är skadad.

Vet inte vad en kopplingskorg kostar till just den hojen men till en cross brukar de gå på 2500-3000kr.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman