Koppling gsxr 1100

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
bytt motor i turbomoppen och tänkte flytta över kopplingsfjädrarna från gamla motorn men såg att det var två olika konstruktioner, den gamla motorn har "diaphram" fjädrar eller vad det nu kallades och den nya som jag satt dit fyra stycken fjädrar på vanligt moppevis.

Vilken av kopplingarna är bättre egentligen för turbo? hade velat köpa starkare fjädrar och testa den här kopplingen då "diaphram" kopplingen hade en tendens att slira ibland.
Måste hursomhelst köpa grejjer så är någon av kopplingarna bättre eller sämre än den andra att använda?

motorerna är 1127:or.

Hej du.
Den kopplingen med 4 fjädrer är den "gamla" kopplingen (86 tom 88, altså 1052 motorn), den andra kopplingen kommer först 1989 samtidigt med 1127 motorn,,så det är lite mysko att båda motorer är 1127 cc,,,men det är möjligt man kan skifta koppling oavsett vilken motor det är,,vet ej.
Mc-Xpress har haft fjädrer, som paller upp till 350 hk, till den gamla kopplingen,,ca 200:-/kit m. 4 stk. fjädrer.

Kom fram till idag att den "1100R" motor jag köpt tydligen är en gsx1100f. Och i dom sitter det snedskurna drev på kopplingskorgen och vevaxeln så jag kan inte flytta över diaphram kopplingen från min R-motor till denna då den har rakskurna drev. Nu får man helt enkelt ge sig på att förstärka den här kopplingen.

Ska tydligen vara samma koppling på gsxf:en som på dom gamla 1100R från 86-88 vad jag lyckats läsa mig till så man får väll handla starkare till gamla 1100:an om inte nån har nån invändningen eller vet nått som kan va bra att veta om dom här motorerna?

Är ju i stort sett exakt samma motor som en 1127R förutom kopplingen och kammar.

Last edited:
En grej ja provade på min vtr 1000 häromdan var o sandblästra stålskivorna och spänna upp fjädrarna med m12 brickor! Riktigt moppemek men den greppar stenhårt! Har visserligen ingen turbo men den slira massor innan o de löste mitt problem iallafall! Har kört några km och några repor i bänk o de håller än!

Kom fram till idag att den "1100R" motor jag köpt tydligen är en gsx1100f. Och i dom sitter det snedskurna drev på kopplingskorgen och vevaxeln så jag kan inte flytta över diaphram kopplingen från min R-motor till denna då den har rakskurna drev. Nu får man helt enkelt ge sig på att förstärka den här kopplingen.

Ska tydligen vara samma koppling på gsxf:en som på dom gamla 1100R från 86-88 vad jag lyckats läsa mig till så man får väll handla starkare till gamla 1100:an om inte nån har nån invändningen eller vet nått som kan va bra att veta om dom här motorerna?

Är ju i stort sett exakt samma motor som en 1127R förutom kopplingen och kammar.
GSXR-1100 86-88 hade rakskurna drev, men ett kugg mindre på veven, dvs man kan inte mixa vev/kopplingskorg mellan GSX-R 1100 86-88 resp. 89-92 . GSX 1100F (1127:an kom redan 1988 i GSX-F) var ensam om snedskurna drev.

Varför behåller du inte din rakskurna yttre kopplingskorg och flyttar över innerkorgen med spiralfjädrarna?

Hur menar du nu?:)
Köpte ny motor för att veven är kass på gamla R motorn och fick en överraskning att det inte var en R jag köpt utan en gsx-f istället.
Ok, då förstår jag. Jag trodde du ville använda GSX-R:ens kopplingskorg tillsammans med spiralfjädrar. Den nya GSXF-kopplingen gör det ju enklare att byta till hårdare fjädrar. Jag har en beg. GSX-R-vev om du är intresserad.

Last edited:
Ok, då förstår jag. Jag trodde du ville använda GSX-R:ens kopplingskorg tillsammans med spiralfjädrar. Den nya GSXF-kopplingen gör det ju enklare att byta till hårdare fjädrar.

Beställt EBC heavy duty fjädrar på ebay så tänkte testa dom och även kanske schimsa dom 1mm och sen se om det orkar hålla ihop :)

nån som har en vev liggandes till en gsxr 1127 motor?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph