koppling GSXR 1100 91/92

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
satte tillbaka min kopplingskorg och lameller igår, och märkte en sak.
grejen i mitten som kallas (Pressure plate eller nåt i verkstadshandboken) glappar liksom...det låter ganska högt när man vickar den dram å tillbaka.
Det måste väl orsaka missljud när man kör motorn?

Jag tyckte jag hörde ett knackade ljud nerifrån när den gick senast.speciellt på tomgång.
Har nu gått igenom hela motorn och hittade inget annat fel. (bytte kamkedja när jag ändå höll på.)
Vad är det som ska bytas? måste man byta precis allt i kopplingen?
De satser som säljs innehåller ju oftast bara den inre korgen.
Vad ska jag gö?

Tryckplattan spänns åt när du drar in hydralkopplingen första gången efter monteringen. Den slamrar inte. Kollade du upp kopplingskorgens ryckutjämnare? Om fjädrarna där rasslar kommer det att låta på tomgången. Antingen gör du det svåra vägen och byter fjädrar och nitar om korgen eller så gör du det brutala vägen och slipar av så mycket på baksidan att du kan få in en tjock bricka (för att ta upp slacket) som du sen punktar fast med svets.

ok, ska hem å dra i kopplinghandtaget å se om det spänns upp.
Vad jag minns nu så var det inge rassel med fjädrarna. men båda kopplingskorgarna har märken efter lamellerna. speciellt den inre av aluminium.(Kopplingen har dock alltid
fungerat bra). en annan fråga också?? Innan man monterat den sista stora 50 mm muttern så ska man på med 2st sk vågformade brickor. hur ska dessa sitta? innåt eller utåt? jag monterade de som de såg ut att ha setat förut...

Vänder du diafragmafjädrarna fel funkar inte kopplingen alls - men inget går sönder.

Så länge din koppling inte slirar behöver du inte göra någonting alls med den. Den inre huben av aluminium kanske behöver bytas när du tycker att den ser alldeles för jäklig ut. Fixa inget som inte är trasigt! :hihi

Jag brukar "återanvända" den inre hubben genom att spejsa ut lamellerna med en extra stållamell så att de greppar in på de orörda "icke-slitna" ställena. Huvudsaken att stack-höjden, dvs avståndet från yttersta fiberlamellen till kanten på hubben ligger mellan ca 3.5 till 6.0 mm.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti