koppling funkar inte längre

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Tog hojen till jobbet idag, inga problem. Nu när jag ska Hem igen vill den inte längre koppla ur. Har jag växel i och drar in kopplingen frisläpper den inte. Vajern är hel och löper som den ska.

älp

"tog hojen till jobbet idag" - har den stått länge och första turen - lammellerna kan ju klibbat ihop - men det brukar vara det första man blir varse om när man ställer på och skall iväg:4skrika.

Det går ju o vålda loss dom genom att kicka i växeln t.ex.

Wiren är spänd. Tog bort kåpan flr att se att allt lirade.
Trodde också den klibbat ihop, skapade tråden akut för jag behlvde ta mig hem.
Fick i neutralen, drog igång hojen någon minut sen gick det typ okej.
va inte premiär tur, dock har från inte körts så mycket och innan dess stått still mycket länge.
Men jag har upplevt liknande grejer tidigare på andra hojar men då har det inte återkommit när jag väl fått loss det. Därför jag blir lite fundersam

Sen händer det endast när hojen är avstängd. Snurrar motorn är det minnet eller mindre lugnt

Last edited:
När min koppling på Suzukin inte längre kopplade ur gjorde jag allt i tur och ordning enligt Haynes för att får kopplingen att fungera.
Har glömt vad det var för inget hjälpte innan sista punkten i felsökningslistan.
Centralmuttern som håller inre kopplingskorgen har lossnat.
Centralmuttern som höll inre kopplingskorgen hade lossnat.
Bara vika låsplåten åt sidan, lossa muttern, ta ut och banka låsplåten plan, lägga i 6an, sätta dit låsplåten, skruva dit muttern, trycka på fotbromsen och dra muttern med momentnyckel, bocka upp låsplåten.
Det tog inte mer än 2 timmar för mig från jag började tappa ur oljan till jag rivit kopplingen fixat muttern, fått kopplingen på plats, kopplingskåpan tillbaka, och allt var klart med oljan tillbaka i hojen igen.

Last edited:
Förstår jag det rätt har du svårt att få i växlarna när oljan i motorn är kall?

Prova starta på växel med kopplingen inne och se hur den beter sig.

Jag kan inte koppla ur när hojen är kall. Växla funkar om jag vickar hojen lite så spänningen i drivlinan släpper om du förstår vad jag menar. Men ligger hojen med växel i när den är kall (mycket svårt att hitta neutralen), så kopplar det inte ur, alltså ingen skillnad med eller utan koplping

Blir kärringstop helt enkelt.
Kan det vara sliten korg och att lamellerna fastnat?

Ja det kan vara sliten lamellkorg och stålplattor. Eller att något har gett sig så att lamellpaketet inte ligger plant. Jag hade samma problem på en maskin som hade rejält slitna tänder på plattorna och urgröpt korg. Det blev som nytt efter byte av hela kopplingspaketet.

Gick startmotorn runt med växel i och kopplingen inne?

Jupp. Hojen studsar till liksom, precis som det ska när växel ligger i (och man inte kopplar ur). När det väl gjort det verkar det släppa och sen funkar det som det ska.
Fenomenet sker inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt.

Jag skulle gett den ett oljebyte, men låter osannolikt, funkar det inte skulle jag fila ned graderna på korgen.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”