Koppling funkar inte efter vintern

Bjorck1

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
KTM 450 exc - 2006
Hejsan!

Har ett litet problem med min Ktm 690 2007. Kopplingen vill inte frikoppla riktigt och kopplingen saknar trycket till 100%. Testade att pumpa lite på kopplingen för att få upp trycket och efter några minuter fick jag upp trycket och den frikopplar, men efter ett tag så tappar kopplingen trycket igen.

Kan det vara luft eller någon läcka i systemet som gör att detta inträffar. När jag ställde av hojjen för vintern så hade jag inga som helst problem med kopplingen. Är det någon jag behöver oroa mig över eller tror ni allt kommer att funka igen till våren/sommaren när det blivit lite varmare ute. Har lite svårt att provköra och känna riktigt på kopplingen i detta väder just nu.

Tycker ju själv att när jag väl fått upp trycket i kopplingen så borde trycket hålla sig mer än 10minuter som de gör nu.

Tacksam för era egna erfarenheter och eran kunskap då detta är första vintern jag har MC.
Kan tillägga att jag har ca 2-7 grader varmt i garaget så minusgrader blir det aldrig.

Är det vår i göteborg??

Kanske lite fel rubrik, mer passande rubrik är nog under vintern :P Har ju inte kört nu på ca 2 månader sen jag ställde av den. Har du någon erfarenget av detta Max350?

Har du kollat om det är lammellerna som klibbar ihop sig?
De kan göra det om den har stått ett tag.

Du får börja med att lufta kopplingen. Funkar inte det så äre nog byte av nån tätning som gäller.

Lamellerna har ju klibbat ihop sig....

Hade lite trubbel med vinterhojen när jag tog ut den i dec....stått sedan juni.

Körde den varm och ställde den mot en vägg - sen var det bara och kicka i växlar några gånger med en jädra massa stopp - tvärstopp - men sen lossa det till slut:tummenupp

Gör en ordentlig racestart med kopplingen så den slutar klibba innan du börjar felsöka annat...

Gör en ordentlig racestart med kopplingen så den slutar klibba innan du börjar felsöka annat...

Får testa det när vädret blir lite bättre då :) Men känns ändå som att när den väl släpper som den gör efter många pump, att den inte ska "klibba" fast igen men jag kanske har fel?
Tack för snabba svar iaf :)

Last edited:
Var idag och startade upp MC:n igen och körde den riktigt varm och tog en liten sväng på gatan. Efter att motorn blivit varm och många pumpningar på kopplingen fungerade allt som de skulle.
Sen lät jag Mc:n stå på tomgång i ca 5 minuter och efter kände man att kopplingen inte hade alls samma tryck som tidigare. Puttade i 1:ans växel och kände hur hela Mc:n började vandra framåt trots att kopplingen var helt intryckt.
Är detta ett tydligt tecken på att det är luft i systemet eller vad tror ni?

Tacksam för all hjälp och alla snabba svar jag fått! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park