koppling eller växellåds problem

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Hejsan!

Idag när jag var ute o körde så fick jag lite problem..Fick inte i mer än treans växel..Försökte trycka hårt o mjukt men det hjälpte inte, vissa gånger gick den inte ens i tvåan...Märkte en sak till när jag tryckte in kopplingen så lyste laman till oljan..Jag har olja så det räcker i den så vad kan vara problemet?..Är det något man kan fixa själv(helt inkompetent inom sånt)eller ska man lämna in den...det är en kawasaki zx6r 98 om ni nu undrar det

är det någon som vet vad det kan vara???? så att man slipper lämna in den o betala pengar ionödan om nu det är lättt att fixa själv

Jag rekomenderar att du lämnar in, därför som du säger själv att du inte kan mecka, finns risken att de kan bli skitdyrt om nått skulle gå fel.

Växelpedalen påverkar ett par fjäderpåverkade hakar som i sin tur drar i en trumma som i sin tur påverkar å flyttar skiftgafflarna så rätt växel är i ingrepp.

Och de finns ett antal felkällor som kan orsaka de du beskriver.
Men för att undersöka detta så beroende på hur motorn e konstruerad så kan de räcka med att öppna kopplingskåpan å ta dän oljetråget för att se hur funktionen fungerar.

Och detta ska inte ta så läng tid på verkstad.
Det som KAN bli dyrt är ju om de e nån del som måste bytas så hela motorn måste tas isär.

Hoppas de gav lite svar... :tummenupp

Om oljelampan lyser, undersök så du har oljetryck. Bör göras med mätare och de borde en verkstad kunna fixa snabbt med.
Förhoppningsvis är det bara något fel på givaren eller kortis/avbrott på ledningen som gör att oljelampan lyser (de e väll inte nivålampa för oljan??)
Men detta är MYCKET viktigt att kolla vad felet kan vara, för OM du inte har oljetryck så kommer de att kosta en motorrenovering eller motorbyte.

Ytterligare en rekomendation till ALLA som kör hoj med kanske aningen taskig ekonomi, försök att samla en peng till beredskap för verkstadsbesök OM de inträffar nått med hojen.
De KAN bli så jävla dyrt om man kör till de rasar :näsblod :död

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back