Koppling eller växellåda? :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag tippar på att något/några växeldrev pajjat... säg vad ni tror:

Var ute en runda precis... Drog iväg i ganska full gas i 2ans växel och märker en viss tröghet, som om man håller på få slut på bensin, vilket inte var realistiskt då jag tankade några minuter innan, då plötsligt under fullgasen hoppar växeln ur läge, och fort tillbaka in, det liksom varvade till och högg något enormt. Sedan börjar det... Då kan jag knappt växla till 3ans växel, jag kan växla ner till ettan och den verkar gå med samma tröghet som 3an, 2an hoppar ut lite, 3an samma sak där, trög och hoppar in o ur läget och så rasslar och slår det lite hur somhelst. Jag har kört på slitna kopplingslameller ettpar veckor, men när bågen blir varm så funkar de ganska bra, därför har jag dragit mig för att skaffa nya, skulle faktiskt beställa nästa vecka.
Vad tror ni det är som har hänt? Är det kopplingen som gett sig, eller något/några drev?
Jag har bara försiktigt kört hem nu, och inte hunnit experimentera. Jag körde i 2ans växel försiktigt, det gick bra, men när jag gasade på lite extra så small det till och hoppade in/ur växelläget liksom.

Vad är det som händer om kopplingskorgen har gått sönder? Kan det vara det?
Jag får iaf inte 4ans växel ö.h.t. nu. :(

Hade (har?) liknande problem själv. Växlarna har låst sig några ggr (kan inte komma under 3an/över 2:an t.ex), ettan tuggar till (hoppar ur och i?)vid fullt pådrag ibland, tvåan vill går inte i efter varvstopp i ettan, tvåan hoppar ner till fritt, trean hoppar tillbaka till 2an direkt efter växling... Går lagom bra alltså.
Just ja, poängen: lamellerna är i bra skick på min 600, bytte skivor nyligen och fjädrarna var då helt bra. Så det är väl växel gafflarna och tvåans drev som är lite kaputt...

EDIT: Går dock vanligtvis att köra med hojen en dag utan mer problem än några friväxlingar.

OKej, men min är för tillfället inte körbar, kan inte få i 4an 5an o 6an... Vad göra? Öppna lådan o kolla? Verkar jäkligt jobbigt att komma åt, men men! *sucka*

UrbanTiger skrev:
Ja, va fan annars kan du göra ? Anmäla skiten stulen :va
Ta tjuren vid hornen och kolla upp vad som är trasigt. Att riva kopplingen klarar du säkert själv och om det sitter längre in i lådan så får du fixa hjälp helt enkelt.

Nej förfan, inget försäkringsbedrägeri, förresten har jag bara trafik :fakta

Yepp yepp, bara på't!

Får höra ditt utlåtande på vad du tror det är som är fatt då...

Att växlarna hoppar ur är inte så konstigt eller ovanligt. (slitna klackar o kanske dålig possition på dreven och på axlarna) Men att den går trögt verkar skumt/konstigt och ovanligt. Rullar den fint annars?

#Olsson# skrev:
Att växlarna hoppar ur är inte så konstigt eller ovanligt. (slitna klackar o kanske dålig possition på dreven och på axlarna) Men att den går trögt verkar skumt/konstigt och ovanligt. Rullar den fint annars?

Ja jo, annars gör den väl det... Altså den e bra skumm... Får ta ut och testa den lite mer imorrn.

Glöm ej smörja kedjan då går det trögt utavbarafan jag vet, har kört 300 mil ochh tyckte bågen rassla och var trög, tryckte på kedjafett så vips var problemet borta. :huvet :finger :rodnar

Det är nog inte problemet, men ska smörja extra noga.. Jag är rätt noga med det annars faktiskt.

Tror inte det är kopplingen.. för om man tänker hur den fungerar, så om den nu är helt kass så borde den slira så in i h..... lådan har nog rasat tyvärr. för om en lammel eller nåt gott sönder så skulle det nog rassla en del, bitar som flyger runt..

Fire skrev:
Tror inte det är kopplingen.. för om man tänker hur den fungerar, så om den nu är helt kass så borde den slira så in i h..... lådan har nog rasat tyvärr. för om en lammel eller nåt gott sönder så skulle det nog rassla en del, bitar som flyger runt..

Skulle jag med tippa på.. det brukar väl vara 2:ans drev som går först :va

PollySmurf skrev:
Skulle jag med tippa på.. det brukar väl vara 2:ans drev som går först :va

Wheelieväxeln. :(

Kay: nu är jag bara villig att ge 16000 för den om du inte lagar den.

Solid snake skrev:
Wheelieväxeln. :(

Kay: nu är jag bara villig att ge 16000 för den om du inte lagar den.

Mushi mushi... DARN. vad ska jag göra. :)
Ska iaf ta reda på vad det är, öppna och glo lite under kopplingskåpan.
Hör av mig.

Jag hade problem med mina växlar...1- & 2:an var borta, hade bara de högra växlarna.
Helt plötsligt funkar allt :va
För att sedan få bara 1- & 2:an att funka :död
Problemet löstes lätt med att smörja upp växelföraren.

Är ju inte direkt samma problem som du har men det skadar ju inte att testa.

Henke

R6 Motor

Kay skrev:
Nej förfan, inget försäkringsbedrägeri, förresten har jag bara trafik :fakta

Yepp yepp, bara på't!
Hej min koppling på min r6 a pajjade förra veckan det var lammellerna som gick i bitar.Och det gick växla ändå men den betedde sig helt lustigt. Det skadade i hela hojjen när man stod stilla och hadde växel i.Det låter som om du har värre problem. min kompis har en extra motor tillsalu om du behöver en..... :tummenupp

hållundan skrev:
Köp en hel av mig istället :hihi

Din står ju i götet!! :4skrika

Det är för långt, om du säljer för 21tysen så kanske, men då får du köra hem den till mig. :tungan

Aeh, kays står först på min lista.

Solid snake skrev:

Det är för långt, om du säljer för 21tysen så kanske, men då får du köra hem den till mig. :tungan

Själv åkte jag med farsan upp till Mora och köpte hoj :D

Du är bara lat

Solid snake skrev:

Det är en hoj, den är flyttbar... Sjukt bra skick är den nu när jag fixxat iordningen den... Men några 21 tusen släpper jag den inte för...

25000 å den är din...

Som sagt, vid ev seriöst intresse kan den köras dit du vill se den...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph