Koppling av servo!

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Tjenare alla mc-knuttar!

Hade tänkt bygga en uppfällbar skylt bara för att jag gillar att pilla! Jag har ett servo från en radiostyrd båt liggandes som jag ska använda.

Men jag vet inte hur jag ska koppla det. Sladdarna från servot är tre stycken. Jag vill koppla det till en strömbrytare så att i ett läge på strömbrytaren snurrar servot åt ena hållet och på det andra läget åt det andra hållet. Hur fixar jag detta?

Bild 1: servot
Bild 2: sladdarna

Bifogat

• hs5475hb.jpg
    hs5475hb.jpg
    14 KB · Visningar: 656
  • lkkjjgds.jpg
    lkkjjgds.jpg
    6.4 KB · Visningar: 662
Inte för å låta spydig men... servot går ju på 4st 1,5v batterier = 6volt så du må ju hitta något som du kan få 6volt ur hojen om inte du ska ha ett eget batteri-pack till uppfinningen... svart är nästan säkert jord så sätt minus där å sen är det bara å testa.. dutta plussen mot orange och sen mot röd.. så får du se vad som händer.. det e ju bara å testa...

/Jompas

Joockey skrev:
2518901 Tjenare alla mc-knuttar!

Hade tänkt bygga en uppfällbar skylt bara för att jag gillar att pilla! Jag har ett servo från en radiostyrd båt liggandes som jag ska använda.

Men jag vet inte hur jag ska koppla det. Sladdarna från servot är tre stycken. Jag vill koppla det till en strömbrytare så att i ett läge på strömbrytaren snurrar servot åt ena hållet och på det andra läget åt det andra hållet. Hur fixar jag detta?

Bild 1: servot
Bild 2: sladdarna

Servot styrs med pulsbreddsmodulering - det går inte att styra med enbart knappar.
Vanligtvis så är jord svart, Vcc (4-6 V) röd, och styrsignalen vit eller gul.

RRacer skrev:
2518928 Servot styrs med pulsbreddsmodulering - det går inte att styra med enbart knappar.
Vanligtvis så är jord svart, Vcc (4-6 V) röd, och styrsignalen vit eller gul.

Ok, men hur fixar jag det då? Någon som är lite mer elektriskt kunnande än jag? :tungan

Joockey skrev:
2518929 Ok, men hur fixar jag det då? Någon som är lite mer elektriskt kunnande än jag? :tungan

Servot kontrolleras med pulslängd. Enligt specifikationen så är 1,5 ms mittläget, och 1,0 resp. 2,0 ändlägena. Repetitionsfrekvens ca 50 Hz.

Mitt förslag är att du antingen använder en vanlig elmotor med ändlägesbrytare, alternativt en solenoid där du fjäderbelastar åt ena hållet.

Eller så drar du helt enkel fram ett snöre till lämplig plats! :tummenupp

Vet inte hur servo till modellbåtar fungerar men i "automationsvärden" (robotar, maskiner m.m till industrin) så finns det servo som styrs med puls riktning en "sladd" talar om vilken riktning motorn skall gå den(1/0) andra skall ha ett pulståg för att komma till rätt position.

RRacer skrev:
2518940 Servot kontrolleras med pulslängd. Enligt specifikationen så är 1,5 ms mittläget, och 1,0 resp. 2,0 ändlägena. Repetitionsfrekvens ca 50 Hz.

Mitt förslag är att du antingen använder en vanlig elmotor med ändlägesbrytare, alternativt en solenoid där du fjäderbelastar åt ena hållet.

Eller så drar du helt enkel fram ett snöre till lämplig plats! :tummenupp

solenoid måste ju va det rätta, helt klar enklast

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...