Koppleri

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hej!

Jag har en undran över min koppling på FZ6:an. När jag kör i väg med kall motor är min koppling hur skön som helst men vid varm motor händer följande:
Vid start från stillastående när kopplingen släpps rullar det till en början mjukt för att när kopplingen nästan är oengagerad ge ifrån sig ett litet hugg. Hugget känns nästan som ett spel i transmissionen som fjädrar iväg vid nästan helt släppt koppling.
Jag kör med Shell Advance halvsyntet 10w-40.
Har ni med samma motor liknande problem ,och i så fall vad kan man göra åt det, eller vad beror det på?

Bubbas skrev:
Hej!

Jag har en undran över min koppling på FZ6:an. När jag kör i väg med kall motor är min koppling hur skön som helst men vid varm motor händer följande:
Vid start från stillastående när kopplingen släpps rullar det till en början mjukt för att när kopplingen nästan är oengagerad ge ifrån sig ett litet hugg. Hugget känns nästan som ett spel i transmissionen som fjädrar iväg vid nästan helt släppt koppling.
Har ni med samma motor liknande problem ,och i så fall vad kan man göra åt det, eller vad beror det på?

Sliten kopplingskorg?

Det är en 05:a men 900 mil på mätaren. Inget slangande eller många tuffa starter. Korgen måste väl hålla tycker man. Vidare går den ju mjukt vid kall motor. Mysko?

Hej igen! Jag gör en liten lyftning ang mitt problem. Är det ingen som har en liten aning eller som har ett liknande problem? Jag vill ju inte vara helt bortfintad vid en ev kontakt med verkstaden. Tack på förhand och trevlig helg!

Bubbas skrev:
Hej igen! Jag gör en liten lyftning ang mitt problem. Är det ingen som har en liten aning eller som har ett liknande problem? Jag vill ju inte vara helt bortfintad vid en ev kontakt med verkstaden. Tack på förhand och trevlig helg!
Kan vara lite slapp fjäder ...Jag utgår ifrån att det funkar bra när du åker iväg lugnt...Är det så kan det det vara fjäderproblem eller mellanlägg..
Har du ingen garanti på den..

är det en 05:a borde det ju va garanti... bara lämna in den och låta dem oroa sig över felet :banana

Bubbas skrev:
Hej!

Hej grabben.... har du kollat om alla lammeller är lösa???
har inte en aning om hur det ser ut på din hoj men har en viss erfarenhet att lammellerna kan fastna ihop om hojen har stått ett tag... I annat fall hur mycket spel har du vid kopplingshandtaget när motorn är varm??? :7peta

Spelet är OK hela tiden. Det kan inte ha något med oljan att göra? Den går ju fint vid kall motor.

pungslungaren skrev:
Ring en verkstad :tummenupp

Jo, jag ska inte skruva själv och jag kommer att ta upp det med min verkstad, men som jag sagt tidigare vill man ha så mycket info som möjligt för att inte vara helt fintad av verkstaden. De jublar väl knappast över garantiärenden-kan man tänka.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti