koppla vippströmställare

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Jag är fullständigt värdelös på el och skall koppla en vippströmbrytare med LED-belysning på min hoj. Syftet är att koppla förbi tempgivaren till fläkten, som är trasig, och ersätta med manuellt start/stopp. Strömbrytaren har tre stift. Ett har jag kopplat ihop med kabeln som förut satt på tempgivaren och ett har jag kopplat till jord (chassi). Detta fungerar och fläkten startar när jag trycker (vippar?) på brytaren. So far so good!.

Problemet är att jag inte får skiten till att lysa då fläkten är igång. Skall det tredje stiftet kopplas till + på batteriet? I så fall är lampan trasig för det funkar inte. Hur svårt kan det vara!!!? :3freak

Din beskrivning låter rätt... Kolla så att du kopplat mot rätt stift på brytaren bara, så att du inte vänt på allt. Annars låter det som om lampan är trasig.

Lysdioder lyser bara om de kopplas med rätt polaritet (dvs i "framriktningen").

Om du ska koppla så du styr fläkten med en vippbrytare så kan jag nästan garantera att du måste koppla det över ett relä för att brytarn inte ska brinna upp.
kolla hur många ampere brytarn klarar och vad fläkten är säkrad.
De flesta små brytare är bara på mellan 3 och 5ampere och fläkten är ofta säkrad 15-20ampere,

Finns ju givetvis större brytare så du kanske har en nog stor,bara ett tips att kolla så du inte bränner nåt i onödan:)

Edit:
Såg nu att du kopplat via tempgiverens trådar, då kör du redan relästyrt

Last edited:
Alltså, jag får inte ihopa detta. Jag matar 12V på mittstiftet och jord på ett av de yttre. Då snurrar fläkten. Om jag sen jordar det andra ytterstiftet, då lyser lampan. Men jag får det inte att fungera ihop. Hur göra!? Jag har provat att jorda båda ytterstift på samma gång, men det resulterar i att bara fläkten lyser.

Jag är ett el-CP, den saken är klar!

Alltså, jag får inte ihopa detta. Jag matar 12V på mittstiftet och jord på ett av de yttre. Då snurrar fläkten. Om jag sen jordar det andra ytterstiftet, då lyser lampan. Men jag får det inte att fungera ihop. Hur göra!? Jag har provat att jorda båda ytterstift på samma gång, men det resulterar i att bara fläkten lyser.

Jag är ett el-CP, den saken är klar!

Men varför byter du inte bara temgivaren till fläkten istället för o hålla på o slå av o på fläkten manuellt:va Verkar ju som gjort o få en överhettad kokande hoj den dan du missar o slå på fläkten när du står i kö, kör i stan!

Men varför byter du inte bara temgivaren till fläkten istället för o hålla på o slå av o på fläkten manuellt:va Verkar ju som gjort o få en överhettad kokande hoj den dan du missar o slå på fläkten när du står i kö, kör i stan!

För att till en gammal FWS så kostar en sådan över 1000 spänn och ingen skrot verkar ha någon. Det är inte bara på min som den har pajat tydligen! Jag har läst om fler som har gjort såhär pga priset. Bla en på detta forumet.

"Varför tar du då inte en givare från någon annan hoj eller bil", frågar du då. Bilgivare har jag letat efter på flera ställen, men då jag till sist hittar rätt gänga så är skallen för stor. Den sitter nämligen tajt som fan och inget passar! Skallen på originalgivaren är väldigt liten i relation till gängan. Inte standard alls!

Nä, jag är trött på att leta och kopplar förbi skiten.

Last edited:
För att till en gammal FWS så kostar en sådan över 1000 spänn och ingen skrot verkar ha någon. Det är inte bara på min som den har pajat tydligen! Jag har läst om fler som har gjort såhär pga priset. Bla en på detta forumet.

"Varför tar du då inte en givare från någon annan hoj eller bil", frågar du då. Bilgivare har jag letat efter på flera ställen, men då jag till sist hittar rätt gänga så är skallen för stor. Den sitter nämligen tajt som fan och inget passar! Skallen på originalgivaren är väldigt liten i relation till gängan. Inte standard alls!

Nä, jag är trött på att leta och kopplar förbi skiten.

Mm ja tusen spänn för en givare är ju inte direkt billigt...

Så där gör dom ju ganska ofta på gamla jänkare, bultar på en elfläkt som man kan slå på under varma sommardagar när den gamla remdrivna inte riktigt orkar kyla tillräkligt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back