Koppla upp Rettan.... Hur???

PMR skrev:
Annars går det bra att lägga sig på 140-150 i trean och koppla upp den :) . Den går upp i tvåans växel utan större problem, på gas.

säker på att du har 2:an i :va å varför går inte min upp för då :mad:
 
Om man kör på 1:an så räcker det med ett litet vrid vid 5000 rpm så kommer den upp ( iallafall på min 00:a och 03:a som jag ägt )
När jag kopplade upp den så satte jag mig lite längre bak, körde på 2:an ca: 6000-7000 rpm, duttade till kopplingen så att nålen stack iväg til runt 10-11k rpm. Som någon sa gäller det att våga, efter den spärren har släppt så går det mycket enklare. :tummenupp
 
crazy88 skrev:
säker på att du har 2:an i :va å varför går inte min upp för då :mad:

Det sistnämda kan jag inte svara på. Givetvis går den inte upp om du lägger dig på tanken och ger gärnet från noll och intet. Sätt dig upp mitt på sadeln håll jämn hastighet vid runt 6-7000 rpm, tror jag, och ge sedan fullt ös. Gör du rätt så kommer den upp snabbare än ditt konto töms efter löning.
//PMR

Edit: Swedie fick ju för bövelen upp en gammal CBR 900 i sexan, utan kopplingen. (Han hade väl vissa andra knep iofs.)
 
Last edited:
crazy88 skrev:
hur gör du då? släpper du gasen å kopplar eller håller du stadig gas duttar in kopplingen fort å gasar??

Håller fullt fläsk och in ut med kopplingen snabbt. Typ. :) Inget gasavdrag eller liknande.
 
PMR skrev:
Det sistnämda kan jag inte svara på. Givetvis går den inte upp om du lägger dig på tanken och ger gärnet från noll och intet. Sätt dig upp mitt på sadeln håll jämn hastighet vid runt 6-7000 rpm, tror jag, och ge sedan fullt ös. Gör du rätt så kommer den upp snabbare än ditt konto töms efter löning.
//PMR

Edit: Swedie fick ju för bövelen upp en gammal CBR 900 i sexan, utan kopplingen. (Han hade väl vissa andra knep iofs.)

hmm får testa sitta lite längre bak på sadeln å dra på fullt då
å sweedie e inte mänsklig :Bugar
 
Appropå swedies wheelie. Det gick att studsa upp RD125:an i 90 knyck om man inte hade gaffelolja i gaffeln :yoparty
 
Håll vänsterhandtaget med lillfinger och ringfinger.
Pek och långfinger på kopplingen.
ligg på 6000 varv och sen dutta till samtidigt som du gasar. (Börja gasa liiiiite lite innan. )
Varven hamnar på ca 11000 varv under denna manöver.
Därefter reglering med gas för höjdinställning.

Sen är det bara att köra!


Lycka till ! :tummenupp
 
Tack för alla svar! Är inte helt handikappad vad gäller kopplingen, ville bara ha lite sjyssta tips... Har inte haft rettan så länge...

Hjular på gas på ettan hur lätt som helst...
Har även provat av-på i tvåan typ 100kmh men den reser sig bara minimalt.

Får ut o prova mer snart...Fler knep är välkommna! :tungan
 
Kör på ettan, fullgas från botten
dra in koppling å håll kvar gasen på fullt, sen släpper ni kopplingen efter en 3 sekunder
Vips så är ni bakhjulet
 
eus skrev:
Kör på ettan, fullgas från botten
dra in koppling å håll kvar gasen på fullt, sen släpper ni kopplingen efter en 3 sekunder
Vips så är ni bakhjulet


Bara för att du inte har en retta längre behöver du inte göra så att ingen annan har någon heller. ;)

Jag är ingen höjdare på att koppla upp hojen, har nästan aldrig lyckats med det men att gasa upp den med 2:an i vid 5 000 Rpm funkar jättelätt.
Starta på ettan, lägg i 2:an och ge halvgas ungefär upp till ca 5-6 000 varv. Dra av gasen helt och ge fullt med en gång, då flyger min upp iaf.
 
Robbano skrev:
Tack för alla svar! Är inte helt handikappad vad gäller kopplingen, ville bara ha lite sjyssta tips... Har inte haft rettan så länge...

Hjular på gas på ettan hur lätt som helst...
Har även provat av-på i tvåan typ 100kmh men den reser sig bara minimalt.

Får ut o prova mer snart...Fler knep är välkommna! :tungan



Inget illa menat robban men så liten som du är så borde den ju gå på slangen av sig själv.....
 
Men allvarligt? Min vtr går upp med bara gas vid typ 4k på ettan, aslätt att koppla upp på 2an, en r1'a med typ 40hk mer lär väll inte vara något problem?!

Om jag ligger å cruisar på 2.5k på ettan å vrider fullt så är det bakan direkt.
 
MatteKholm skrev:
Men allvarligt? Min vtr går upp med bara gas vid typ 4k på ettan, aslätt att koppla upp på 2an, en r1'a med typ 40hk mer lär väll inte vara något problem?!

Om jag ligger å cruisar på 2.5k på ettan å vrider fullt så är det bakan direkt.

Rätt, men ändå fel ! Visst underlättar det med hp men det är ändå Nm som rular när det gäller ! Och det finns det väl gott om i en VTR?
 
Silwer skrev:
kunde du hålla den uppe tom? :)

Inte sittandes på sadeln, var för feg. Dock funkade det bra att dra upp den i ca 70 knyck ståendes på bakre pinnarna, och sedan hålla den där så länge som det var skoj. Sen upptäckte jag att det var långt till bromsen, när man står där bak, samt att motorbromsen på en 2t 125:a är obefintlig.......
 
crazy88 skrev:
hur gör du då? släpper du gasen å kopplar eller håller du stadig gas duttar in kopplingen fort å gasar??


Nej nej nej..

Om du vill slanga med avpå gas ( vilket jag tycker är lite svårare om du inte har åkt mycket bakhjul innan)

för det första så använder du inte kopplingen när du ska få upp den på det här viset.
utan ligg på en 5-6ooo Rpm eller mer, beror på vad som känns bäst för dig, prova dig fram.
Vrid på, så att du känner att fram dämparna sträcker på sig, sedan slår du snabbt av på gasen, och direkt när du har slagit av, så vrider du på för fullt igen, luta dig gärna lite bakåt, det gör att hojen reser sig snabbare och du kommer inte upp i 200 blås på nolltid..

Om du vill koppla upp den så gör du så att du ligger i kanske en 50-60 kmh
sen vrider du på, varvtalet är ointressant, du lär, efter ett tag..
när du vrider på så drar du snabbt in kopplingen medans du har gas,
sedan släpper du snabbt ut den, skulle den inte resa på sig nu, då har du för lite gas, då är det bara att vrida mer på rullen så lovar jag att den kommer att resa sig..
Hoppas att man har bidragit med något i alla fall....
Lycka till!!!
:yoparty
 
NilleR1 skrev:
Nej nej nej..

Om du vill slanga med avpå gas ( vilket jag tycker är lite svårare om du inte har åkt mycket bakhjul innan)

för det första så använder du inte kopplingen när du ska få upp den på det här viset.
utan ligg på en 5-6ooo Rpm eller mer, beror på vad som känns bäst för dig, prova dig fram.
Vrid på, så att du känner att fram dämparna sträcker på sig, sedan slår du snabbt av på gasen, och direkt när du har slagit av, så vrider du på för fullt igen, luta dig gärna lite bakåt, det gör att hojen reser sig snabbare och du kommer inte upp i 200 blås på nolltid..

Om du vill koppla upp den så gör du så att du ligger i kanske en 50-60 kmh
sen vrider du på, varvtalet är ointressant, du lär, efter ett tag..
när du vrider på så drar du snabbt in kopplingen medans du har gas,
sedan släpper du snabbt ut den, skulle den inte resa på sig nu, då har du för lite gas, då är det bara att vrida mer på rullen så lovar jag att den kommer att resa sig..
Hoppas att man har bidragit med något i alla fall....
Lycka till!!!
:yoparty

Tackar..får ut å testa detta :tummenupp
 
sandstream71 skrev:
Precis vad skaparen av tråden ville höra :huvet

Ni som inte har något vettigt att tillföra kan väl bara läsa och sedan sucka lite för er själva över hur dåliga alla andra är och vara lyckliga för att ni föddes med kunskaper som vi andra saknar! :Bugar

Jag instämmer, alla är vill väl nybörjare någon gång i livet... :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top