Koppla upp på bakhjulet.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Är en nybliven motardåkare som börjar få till mina bakhjulsåkningar bättre och bättre. Tar oftast upp den på 2:an med i stort sett bara gaspådrag och växlar sedan vidare därifrån. Skulle dock vilja lära mig att ta upp den på 3:an eller högre med hjälp av kopplingen. Hur gör man detta?? Får inte till det...

Tacksam för svar!! (kör KTM 625 SMC med lite godis så effekt finnes;))
 
Samma här, man vill kunna glida i runt 100 å dra upp den. Har en bestyckad 640, jag drar å sliter i styret på 3an men går inge bra. =)
 
Vet inte hur man ska förklara det men börja med att inte koppla upp den så högt. Sen efter att det känns ok så kan du gasa lite mer. Sorry för en kass förklaring, men jag bara gör det, tänker inte på hur.
 
Träna, det är enda sättet. Jag får upp min 640 (TM-40 och Sebring) på 3an utan koppling så nog ska du få upp din 625. På 3an måste jag dock ha betydligt högre varv än på 2an.

/Micke
 
hu gör man rent praktiskt då,,,jag gör typ samma som ovan skriver..jag kan koppla upp min på 3an på toklåga varv(starkast där) då går de väl typ 60-70 kanske :va
men vill kunna göra de på högre varv men då orkar den inte...
iaf inte med min teknik...

när jag gör de på låga varv så duttar jag bara in kopplingen lite grann med 2 fingrar o dumpar den samtidigt som jag släpper av o på med gasen..
aså kopplingen e inte helt inne..
ska man göra så eller måste man smyga upp den? eller måste man eleleleleleller??
share your wisdoms now :rolleyes:
 
Ja du träna är väl det som gäller, men du kan ju alltid känna efter lite när du utnyttjar gaffelns retur + lite mera gas så kommer den nog upp fint utan koppling!
 
Mr_Mike skrev:
köp en husa "min" den går upp på4:ans växel med rätt teknik....


///Micke

men husa e juh jobbigt..
jag åker ca 4-500 mil per år motard..hur mycke service e de? :rolleyes: jag har serva 2 ggr på dom gångerna utan att behöva ställa ventilerna :)
 
Dra upp en på trean.....

Kör i skaplig fart med trean i, precis innan du skall dra upp den "tryck" ner gaffeln.....förstår du? Så när den åker upp igen varva och dra upp den.

Du använder alltså framgaffeln för att "studsa" upp den...

Som vanligt svårt att förklara men det funkar finfint för mig...
 
Mr_Mike skrev:
köp en husa "min" den går upp på4:ans växel med rätt teknik....


///Micke

Då kommer ju frågan direkt om du inte har

a) 6 växlar istället för 5, därav en mycket lägre utväxling på 4an
b) Vad är den drevad till för teoretisk toppfart? Lägre än en 625/640/660 skulle jag tro...

:7peta

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Då kommer ju frågan direkt om du inte har

a) 6 växlar istället för 5, därav en mycket lägre utväxling på 4an
b) Vad är den drevad till för teoretisk toppfart? Lägre än en 625/640/660 skulle jag tro...

:7peta

//jaG

Min får jag med nöd och näppe upp på sexan, :yoparty drevad för ca. 180km/h skulle jag gissa på.

Använder gaffelreturen/ingen koppling..
 
Plockar upp min på femman (sista växeln) när den e växlad för 170km/h, hur ball är jag inte? Å du köp en honda då går den på bakhjulet direkt!!11

Seriöst då. Jag använder aldrig kopplingen för att jag upplever det som att det inte behövs eller att det har mindre effekt än att studsa fjädringen. På högre växlar tar jag upp den med att hoppa till å "rycka" upp den. Det tar kanske ett tag innan man får det där å funka som det ska. Det var ett måste på moppetiden (när man åkte K50) så jag lärde mig det då och kom inte ihåg hur lång tid det tog.

I praktiken funkar det väl så att man hjälper till att lyfta hjulet första biten genom att studsa fjädringen och "kasta" sig bakåt samtidigt som man slår på gasen för att få den att driva uppåt. Gasen ska på först efter du gungat till hojjen, då den är påväg uppåt igen.
 
Olof Eriksson skrev:
Plockar upp min på femman (sista växeln) när den e växlad för 170km/h, hur ball är jag inte? Å du köp en honda då går den på bakhjulet direkt!!11

Seriöst då. Jag använder aldrig kopplingen för att jag upplever det som att det inte behövs eller att det har mindre effekt än att studsa fjädringen. På högre växlar tar jag upp den med att hoppa till å "rycka" upp den. Det tar kanske ett tag innan man får det där å funka som det ska. Det var ett måste på moppetiden (när man åkte K50) så jag lärde mig det då och kom inte ihåg hur lång tid det tog.



I praktiken funkar det väl så att man hjälper till att lyfta hjulet första biten genom att studsa fjädringen och "kasta" sig bakåt samtidigt som man slår på gasen för att få den att driva uppåt. Gasen ska på först efter du gungat till hojjen, då den är påväg uppåt igen.
måste öva i helgen :)
 
Min 660 går upp på 1 till 5an utan koppling, helt org..

* Det ända som behövs är av/på gas på 1-3an..

* 4an av/på gas här med.. Gasa på till (95km/h).., slåav gas samtidigt som du lutar dig framåt.. Därefter fullgas och kasta dig bakåt... (men håll kvar i styret..) :gnissla Vipps så är du uppe på ett hjul.. :tummenupp

* 5an av/på gas här med, men med ena knät uppe på sadeln.. Gasa på till(135km/h).., slåav gas samtidigt som du lutar dig framåt.. Därefter fullgas och ryck lite i styret så kommer framhjulet upp...


Ta det lugnt, men tveka aldrig..


/R
 
Jag har prövat koppling på alla mina hojar och det har fungerat bra men det som fungerar bäst är att slå av på gas och samtidigt trycka ihop framdämparen så mycket det går med bara kroppsvikten framåt och sedan gasa till och luta bakåt samtidigt. Fungerar alltid. Sen att jag är för feg för att hålla kvar är en annan femma :(
Idag har jag hållt på så länge jag kunde (tills polaren klotade och slog av nyckelbenet) med att hoppa och dra på bakhjul. På grus med taskigt bakdäck så gick det ändå hyffsat när jag fick till tekniken, allt utom 6:an gick, där spann det bara.
Ett tips är att INTE pröva på 5:an på blöt asfalt med cross-däck :brinnerup Det höll på att resultera i ett otäckt bakhjulskast i ca 80km/h men det hela redda upp sig och det blev bara lite sladd.
 
Tar inte vxl-lådan stryk i längden när man drar ut kopplingen med fullt varv :va
 
Drifter skrev:
Tar inte vxl-lådan stryk i längden när man drar ut kopplingen med fullt varv :va

Gör den säkert,men kopplingskorgen brukar gå först.

Sen skall man ju inte "dumpa" kopplingen utan slira till snabbt,dvs gör man det rätt så sliter man mest lameller.
 
Som vanligt vill jag höja mitt varnade finger för att lyfta på högre växlar.

Hojen segar lite och sen kommer alltihop på en gång..be ware!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top