Koppla skrivare till nätverk. Funkar förmodligen inte?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Lite luddig rubrik, ja.

Köpte lite prylar till bror så han kan komma igång med sitt lilla företag.

Bland annat en Dell laptop, Brother multiskrivare, D-Link DIR655 router och annat smått.

Det var aldrig något tal om att kunna skriva ut trådlöst, men jag fick en dum idé mtp. att det finns USB-anslutning på routern och testade.
Datorn hittar skrivaren på routerns USB001 men den går ej att ansluta (förblir offline alltså).

Sen gick jag in idag och kikade på specen på skrivaren och såg att den ej är nätverkskompatibel. Det är denna skrivaren det handlar om: Brother MFC 7320.

Det går ju förmodligen inte att göra som jag tänkt iom att det ej finns något nätverkskort i skrivaren (?).
Men innan jag lägger ned idén helt så vill jag ha detta bekräftat eller om det finns någon lösning runt detta? Ja, förutom att ha köpt en nätverksskrivare från början. :gnissla

Mvh J

En fullösning är ju att koppla in den till en dator och dela ut den genom denna. Är kanske så det är tänkt att funka med routern med?

Om routern har skrivarserver så kan du koppla som du tänkt och nu tog jag mig tiden att kolla och ja, det verkar som att routern skall ha skrivarserver så in i routern och konfa så skall det funka.

En fullösning är ju att koppla in den till en dator och dela ut den genom denna. Är kanske så det är tänkt att funka med routern med?
Precis, routern agerar väl skrivarserver, och då bryr sig nog inte datorn så mycket i om det är en fysisk usb-port eller en virtuell när den pratar med skrivaren. Det som behövs är väl möjligen drivrutiner för routern, så att datorn hittar den virtuella usb-porten.

Om routern har skrivarserver så kan du koppla som du tänkt och nu tog jag mig tiden att kolla och ja, det verkar som att routern skall ha skrivarserver så in i routern och konfa så skall det funka.

Ja det står ju så på beskrivningen iaf. http://www.dustinhome.se/pd_5010107104.aspx

Jag var in i routern och kikade lite och hittade bland annat på något om USB-porten.
Hur ska jag konfigurera detta för att det ska fungera?

Skrivaren är "delad med andra" och jag ser att den är ansluten till routern på USB001. Men försöker jag skriva ut händer inget och den står som offline.
Själva alternativet att "ansluta" är nedgråat i rullisten, så nån inställning måste jag missat.

Precis, routern agerar väl skrivarserver, och då bryr sig nog inte datorn så mycket i om det är en fysisk usb-port eller en virtuell när den pratar med skrivaren. Det som behövs är väl möjligen drivrutiner för routern, så att datorn hittar den virtuella usb-porten.

Drivisar till routern är det inte jag som installerat, men den verkar funka som den ska. Kanske att jag ska tjonga in skivan igen och se om datorn vill ha något mer.

Edit: Hittade på detta.

USB Settings

(1) Network USB
Select to share a USB printer, scanner, or storage device connected to the USB port behind the router with multiple users within your network.

Support
Device drivers and the D-Link USB Network Utility must be installed on each computer that will use the device.

(2) 3G USB Adapter
Select 3G USB Adapter to use a 3G adapter to provide access to the Internet using an EV-DO cellular signal. Simply connect a 3G USB adapter to access the Internet (third party EV-DO subscription and available signal required).

Support
If you have trouble accessing the Internet through the router. Double check the settings you entered on this page and verify with your Internet Service Provider (ISP) if needed.

(3) WCN Configuration
Select to configure your wireless network using Windows Connect Now (WCN). WCN allows you to copy your wireless settings from the router to a USB flash drive and use to automatically configure the wireless settings on your computer(s) or other WCN-compatible devices.

Det fetstilta vet jag inte om det är installerat dock. Borde finnas på skivan som följde med, annars får jag nog leta upp den nånstans.

Här är hela tråden. http://forums.whirlpool.net.au/archive/1067247

Edit2:

Här är nog lösningen från en recension på Komplett.se

5/5
5 20/12/2009 Recensent: Simon Gropp

Den fungerar perfekt! Bra inställningsmöjligheter (ex kontrollera familjens trafik, logga/stänga av, lätt att lägga upp ftp/hemsida på internet etc) Angående usb porten som när jag köpte den var obruklig.

ladda ner firmeware version 1.21b05: http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=...95806930208&pagename=DLinkEurope-SE/DLWrapper

sedan ladda ner: ftp://ftp.dlink.se/Shareport/SharePort_v1.15.9_setup.zip

Installera

Under "setup" fliken på 192.168.0.1 hittar man sedan "USB settings" där kan man välja "network usb" för inkoppling av HDD/printer eller 3g usb adapter
7 av 7 tycker denna recension är informativ

Ska prova senare i veckan/helgen och se vad som händer.

Last edited:
Funkar alldeles utmärkt. Det du behöver är programmet SharePort från D-link om du ska dela ut skrivaren i nätverket via routern (skrivaren i sig behöver inte ha några nätverksfunktioner).

Manual till programmet..

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back