Koppla ny framlampa Hornet 600 - 98

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Hej, jag har lite problem med att koppla in min nya strålkastare. Det som händer är att det finns ingen sladd som verkar vara helljus från hojen.
Lampan har ju tre kablar, vilka enligt min far är helljus, halvljus och jord. De är blå, grön, vit, där jag tippar på att vit är jord. Och enligt Hayes instruktionsbok brukar blå vara helljus. Problemet är att alla kablar som var kopplade till den förra lampan ger halvljus, oavsett om jag har parkeringsljus eller vanligt och samma med hel/halvljusswitchen. Det är inbyggt parkeringsljus, men den har jag inte kopplat in än. Men det mest bisarra är att jag upptäckte att så länge jag har jordat den vita i den enda kabeln från hojen som inte ger ut 12v (borde alltså vara jord) och håller den blå eller gröna kabeln mot en av de stålomspunna bromsslangarna så lyser det också. Och kopplar jag både blå och grön samtidigt mot olika kablar från härvan så lyser det liite starkare än med bara en kopplad.
Några idéer? Måste jag riva isär hela härvan och göra om allt, eller låter det mer som att något är genuint trasigt?

Tack på förhand!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag är inte helt med på hur du menar att du kopplar med den vita kabeln och den omspunna bromsslangen. Men om du endast kopplat in hojens vita till en kabel på lampan, och sätter en annan kabel på lampan mot en bromsslang (jord), så är det ju 12 V från den vita. Köp en billig multimeter på Jula/Biltema så hittar du snabbt var halv- och helljus är. Eller prova med tungan, men det kan göra ont och rekommenderas inte.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Har redan provat med multimeter, och alla tillgängliga kablar ger ut 12v oavsett vilket läge knapparna är i. Enda undantaget är ju så klart om väljaren för inga ljus/parkeringsljus/vanligt ljus står på inga ljus, då lyser ju inget.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hojen är från -98?
Hur många ägare?
Hur många "Den Lille Hemmaelektrikern" har redan pulat på hojen?
Strunt du i färgerna, titta på funktionen och mät fram den.
Inse att du för tillfället är i underläge gentemot hojen där okänt antal lekt hemmakopplare (och troligen strulat till det..)
Finns det/har de någonsin funnits hel/halv? Troligen..
Alltså borde det gå att luska ut hur det är kopplat. Eller borde vara..
Om du använder motorblocket som som jord och mäter upp tåtarna, vad blir det då resultatet med hel/halv/off omkopplaren olika lägen??
Ger inte detta ett vettigt och entydigt resultat blir det mer komplicerat att kurera..:fakta
Kanske nån bytt omkopplare, kopplat fel ellet nåt annat..?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top