Koppla nätverk, dator - gammal xbox?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag kan precis ingenting om detta.
Jag har en gammal skitdator som jag kan streama till xboxen från via kabel.
Nu är den emellertid så trött att det knappast löns längre.
Jag har en del serier på laptopen som jag (vi) gärna vill se på TV:n istf dataskärmen.
Jag har ip-numret till xboxen, sedan antar jag att jag ska lägga till en mapp både på datorn och via xbmc, eller? Och adda datorns ip i boxen?
Vart tar jag vägen efter det?
Om det är det jag ska göra?
:va

Tack på förhand / The retard

själv använder jag mig av SMB för att göra det du vill, det du gör är att dela ut de mappar du vill i explorer, högerklicka på mappen, ta egenskaper och sen delning.

kommer inte ihåg hur det är i XBMC men antingen skriver du in din arbetsgrupp under nätverksinställningar på boxen (namnet hittar du under den här datorn>egenskaper). eller så väljer du SMB utdelning när du tar lägg till källa.

Ok, tack för svaret.
Nu hittas emellertid inget nätverk när kabeln är kopplad till xboxen. Kabeln är hel, har testat mot ett annat nätverk. Jag minns att det var krångligt sist jag gjorde detta... Har Vista Home Basic, förresten.
På xbmc kan man ändra gateway och ip, men vet inte riktigt vad jag ska våga jiddra med där...
Ska jag ange nåt i datorns nätverksinställningar?

Ahh, kom på att det var nån textfil man var tvungen att peta i...
Ok, det här kommer att ta ett tag...

Last edited:
Ok, tack för svaret.
Nu hittas emellertid inget nätverk när kabeln är kopplad till xboxen. Kabeln är hel, har testat mot ett annat nätverk. Jag minns att det var krångligt sist jag gjorde detta... Har Vista Home Basic, förresten.
På xbmc kan man ändra gateway och ip, men vet inte riktigt vad jag ska våga jiddra med där...
Ska jag ange nåt i datorns nätverksinställningar?

kolla först så att du har en korsad kabel, det borde inte fungera med en rak nämligen. sen antar jag att du har laptopen kopplad trådlöst till en router samtidigt som du har kabeln mot xboxen, detta kan också ställa till problem. enklaste är att koppla boxens kabel mot routern direkt, eller möjligtvis om du bryggar trådlösa mot trådbundna på din laptop (osäker på om det skulle fungera ändå).

Beroende på version av ditt XBMC kan det se lite olika ut.
Sedan några år tillbaka används XML-filer.
Här är en som jag använder. länk
döp om till sources.xml
byt ut <IP-ADDRESS>, <PASSWORD>, <SÖKVÄG> till dina egna.
Om du INTE byter även user/xbox så måste du skapa en användare med username "xbox"
Nu minns jag inte var xml-filen skall vara, men har ett svagt minne av att den skall ligga <DRIVE>:\Apps\XBMC\
Nån som minns kan ju rätta mig.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!