Blinkerskontakten har 2 funktioner:
Starta blinker (höger eller vänster)
Starta blinklampan på instrumenten
En lösning för att starta blinklampan på instrumenten är att ansluta den med en "likriktardiod" till höger resp vänster blink (det går åt 2 dioder, en till höger och en till vänster blink) Jag har det här systemet på min Suzuki. Se högra skissen nedan.
Beskrivningen gäller min Suzuki som har +(plus) till allt via brytare och gemensam -(minus) sladdar från allt till batteriet. När vänster blinker är igång går ström till blinklampan på instrumetet men strömmen kan inte gå vidare till höger blinkerslampor för den andra dioden (högerblinkdioden) spärrar. Och tvärtom När höger blinker är igång går ström till blinklampan på instrumetet men strömmen kan inte gå vidare till vänster blinkerslampor för den andra dioden (vänsterblinkdioden) spärrar.
Gemensamt är att den andra sidan av blinklampan på instrumentet är kopplad till - (minus).
Den andra lösningen är att blinklampan på instrumenten 5W (?) är kopplad mellan höger och vänster blinkerslampor 2 x (2 x 20W). Se vänstra skissen nedan.
Detta innebär att vid vänsterblink så är blinklampan på instrumenten seriekopplad med 2x20W högerblink lampor till - (minus) Detta innebär att eftersom motståndet i de två 20W högerlamporna är lågt lyser blinklampan på instrumenten. Men inte högerlamporna. Det går för lite ström genom 20W lamporna för de ska tända. Blinklampan på instrumenten 5W får inte fulla "12V" lite tappas i höger 20W lampor. Men det märks inte.
Nu byter du till LED-blinkers. Mina LED-blinkers drar 0,3A (2 x 20W drar ca 3A) 5W lampan drar ca 0,4A. Detta betyder att via 5W instrumentlampan får dina högerblinkers ström när du blinkar med vänsterblink och tvärtom.
Lösning som redan skrivits, se mittenskissen nedan: Sätt dit 2 motstånd så du får samma effekt som om du hade vanliga 2x20W. Dvs blinklampan på instrumenten "kortsluts till jord" av motståndet. Det som förut fixades av en 20W lampa.
Då blir spänningen över "andra sidans LED-blinkers" för låg för de ska tända.
T.ex 2 st ELFA 60-245-75 3,3Ohm 50W ca 50kr/st+moms
Ett motstånd kopplas in på varje sida.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-245-75&toc=20096
Alternativt med 2 st Biltema 42-202
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/
(det ska enligt Biltema med 4st LED behövas 4st motstånd men det kan räcka med 2st motstånd om det inte blinkar för snabbt med LED)
Alternativtl: Du behöver 2 st dioder för att styra blinklampan på instrumenten. Enligt skissen till höger. (Kopplar du loss blinklampan på instrumenten så blinkar inte alla 4 LED samtidigt)
Anm. 2011-12-28: Är blinkerslamporna på 10W st blir det andra motstånd med LED än ovan
från ELFA
2st 6,8Ohm 25W ELFA 60-245-51 ca 50kr/st inkl moms eller
4st 12Ohm 15W ELFA 60-543-01 ca 20kr/st inkl moms
Ytterligare en metod istället för motstånd (satt på Sukkan när jag köpte den) är Biltemas små 10W 12V halogenlampor. Man krymper fast sladd med hylsor på stiften. Och får raskt och billigt "nödvändiga motstånd". Sedan för att hålla ihop paket "lampa med två sladdar" så är det bara sätta krympslang utanpå. Och placera paketet, tex på min Sucka framför styrhuvudet.
Men blinka inte för länge. Det gjorde jag (blinkade för länge) och stående vid ett rödljus ser jag rök börja välla upp från under instrumenten. Krympslangen höll på att lämna in.

Efter det skaffade jag ett lastoberoende relä Biltema 42-140 som klarar LED utan motstånd eller upp till 100W blinklampor.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Blinkrela-12-V-42140/
VARNING NEDAN BLEV MYCKET VARMA PÅ MIN SUCKA
4 st 10W
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-350191/
ÄNNU VARMARE
2st 20W en på varje sida.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/Gy635-2-st-44306/