Koppla lampa så man får halv/hel på helljus

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kanske är en dum idé men jag tittade lite i går när jag var i gareget hur lampan såg ut och tyckte mig komma fram till att det finns en konstant - och två + den ena + är för halv och den andra för hel, tänkte om det skulle gå att driva lampan på båda kretsarena på helljus? Någon som har testat? kanske blir fel i reflerktorn eller att det bara blir för varmt eller att det helt enkelt inte funkar :3freak

Någon som testat eller vet?

Gjorde en lite ful skiss i paint hur det "typ" ser ut nu fast utan brytare å krafs då.

Bifogat

• el.JPG
    el.JPG
    23.9 KB · Visningar: 230
Hmmm. Jag tror inte att det är någon lysande idé :hihi:klappar

Totalt så kommer du att få en lampa som utvecklar 115W, vilket vare sig glödlampan eller reflektorn tycker om i längden. Det blir j&%¤gt varmt vilket kan leda till att glödlampan exploderar och att reflektorn blir "mjölkig".

Till helljusblinken funkar det, men några längre stunder än ett par sekunder/nån minut är nog inte att rekommendera alls.

Värmeutvecklingen blir större. Beroende på vad du har för generator kan det också hända att du börjar ta ut ström ur acken istället för att underhållsladda den...

MarcusG skrev:
Värmeutvecklingen blir större. Beroende på vad du har för generator kan det också hända att du börjar ta ut ström ur acken istället för att underhållsladda den...

de där med generatorn är nog lungt för den levererar 320w vid 5000rpm/min.

men vi får se har ingen annan testat så struntar jag i det

Mr Helmut skrev:
de där med generatorn är nog lungt för den levererar 320w vid 5000rpm/min.

men vi får se har ingen annan testat så struntar jag i det

Vanligt trick på en endurohoj. Värmen kan vara ett problem men antagligen inte för glödlampan utan bara för reflektorn.

enhjuling skrev:
Vanligt trick på en endurohoj. Värmen kan vara ett problem men antagligen inte för glödlampan utan bara för reflektorn.

men reflektorn borde ju kylas ganska bra av fartvinden om man alltid ser till å köra när man har hel på :) eller så skiter man i å bygga så får se hur ja gör

Mr Helmut skrev:
men reflektorn borde ju kylas ganska bra av fartvinden om man alltid ser till å köra när man har hel på :) eller så skiter man i å bygga så får se hur ja gör

Nej, den kyls nästan inget alls.

Det kommer bränna reflektorn ganska omgående.

Det som möjligtvis skulle funka skulle vara att borra ett antal hål i reflektorn (självklart på väl valda ställen) så luften kan cirkulera inne i strålkastaren och kyla den. Men det är nog gränsfall ändå...

Fattar inte skissen, men att koppla ihop hel- o halv är inge bra. Båda kommer att lysa hela tiden.
Std-knepet är att låta ett relä få styrspänning från helljuset och då koppla på
spänningen till halvljuset.

Fast är det samma glödlampa finns det risk för överhettningsproblem. Å andra sidan
finns det 100 W lampor istf 55. Borde ge samma temp i reflektor o glas, fast kanske själva glödlampan pallar bättre än
om du kör en vanlig m bägge trådarna tända.
/u

ulf_lundin skrev:
Fattar inte skissen, men att koppla ihop hel- o halv är inge bra. Båda kommer att lysa hela tiden.

Fast är det samma glödlampa finns det risk för överhettningsproblem. Å andra sidan
finns det 100 W lampor istf 55. Borde ge samma temp i reflektor o glas, fast kanske själva glödlampan pallar bättre än
/u

Gjorde det där på aprilian jag har nu fast det sitter det en lyckta till halv och en till hel kopplade om i handtaget där man slår på hel då. Men min skiss var bara för att visa hur det funkade teoretiskt nu, utan relä å skit som jag skrev.

Ne jag ska stå emot att pilla på r6an, ja lägger ner:(

ulf_lundin skrev:

/u

Fungerar systemet med likspänning fungerar det ju bra att göra en OR-grind av 2st dioder, kostar inte många kronor...

MarcusG skrev:
Fungerar systemet med likspänning fungerar det ju bra att göra en OR-grind av 2st dioder, kostar inte många kronor...

kanske finns olika men tror en OR grind pallar 5v får man nog lägga ett relä eller mosfet.

men hur tänkte du med OR- grinden:3freak

Mr Helmut skrev:
kanske finns olika men tror en OR grind pallar 5v får man nog lägga ett relä eller mosfet.

men hur tänkte du med OR- grinden:3freak

En vanlig 5V OR-grind pallar med att driva cirka 10mA, dvs 0,01A För att driva ett relä behöver du därför:
* en 5V stabilisator
* en näve motstånd
* nån kondensator
* en OR-grind
* en transistor
* gärna ett kretskort att montera de olika pluttarna på

Fast jag håller med.....vad ska man med OR-funktionen till?

Att köra hela strömmen till lampan genom en/två diod(er) är enligt mig en "så där" bra idé. Du behöver en skapligt kraftig diod som förmodligen kommer utveckla en del värme.

Själv skulle jag löst det hela med enbart ett relä enligt min fantastiska ritning. Om man vill kan man ha en extra strömbrytare vid det röda x.et om man vill stänga av "dubbelljusfunktionen".

Bifogat

• ljus.gif
    ljus.gif
    24.2 KB · Visningar: 80
timm skrev:
Fast jag håller med.....vad ska man med OR-funktionen till?

Givetvis tänkte Marcus så här...

Den röd-markerade dioden är dock lite "lyx". Den skyddar mot att spänning går tillbaka upp i ljusomkopplaren då helljuset är tänt (men gör det till en komplett OR-grind - helljuset lyser vid helljus ELLER halvljus). Oftast så kvittar det att spänningen går tillbaka om det inte sitter nån indikatorlampa eller nått sånt uppe vid omkopplaren.

Man bör också ha i åtanke att en diod stjäl runt 1 volt vilket kan göra ljuset en aning svagare.

Som sagt....jag hade kört på min egen relä-koppling :7peta :mattias

Bifogat

• ljus2.gif
    ljus2.gif
    15.7 KB · Visningar: 58
timm skrev:
Givetvis tänkte Marcus så här...

Den röd-markerade dioden är dock lite "lyx". Den skyddar mot att spänning går tillbaka upp i ljusomkopplaren då helljuset är tänt (men gör det till en komplett OR-grind - helljuset lyser vid helljus ELLER halvljus). Oftast så kvittar det att spänningen går tillbaka om det inte sitter nån indikatorlampa eller nått sånt uppe vid omkopplaren.

Man bör också ha i åtanke att en diod stjäl runt 1 volt vilket kan göra ljuset en aning svagare.

Som sagt....jag hade kört på min egen relä-koppling :7peta :mattias

man kan ju också bara löda om lite så behöver man inte tillföra något krafs.

låta båda vara på hela tiden och bara ha en brytare på hel:rolleyes:

Som OR-grind behöver man inte använda någon färdig IC-krets utan 2st valfria dioder duger bra. Dioder finns i alla storlekar och sorter, finns allt från de som tål några µA till kA.

När jag började att rita upp hur jag tänkt räcker en diod, bild:
Dock får halvljus-tråden litet lägre spänning en helljus (beror på diodens spänningsfall).

fundering.png

MarcusG skrev:
Som OR-grind behöver man inte använda någon färdig IC-krets utan 2st valfria dioder duger bra. Dioder finns i alla storlekar och sorter, finns allt från de som tål några µA till kA.

När jag började att rita upp hur jag tänkt räcker en diod, bild:
Dock får halvljus-tråden litet lägre spänning en helljus (beror på diodens spänningsfall).

fundering.png

den där vore ju faktiskt jävligt enkel att göra, smart:tummenupp

är det 0.7V en diod tar eller?

Last edited:
Om det nu ska kopplas använd inte en sådan diod som används i exemplet!!
dvs zenerdiod det blir inte bra.
Det hade dessutom,som det är kopplat nu, blivit ett svagt glödande i heljus när du slår på halvljuset samt att halvljuset lyser normalt och när helljuset slås på brinner zenerdioden upp.

Licious skrev:
Om det nu ska kopplas använd inte en sådan diod som används i exemplet!!
dvs zenerdiod det blir inte bra.
Det hade dessutom,som det är kopplat nu, blivit ett svagt glödande i heljus när du slår på halvljuset samt att halvljuset lyser normalt och när helljuset slås på brinner zenerdioden upp.

ne en zenerdiod då måst man ju upp till tex 4 volt innan den öppnar sig då tappar man ju en del, måste bli bättre med vanlig som du säger

Men kopplar man med en vanlig diod så borde det ju lysa skarpt. Eller det där kanske är ett sätt att inte riktigt få den så varm:rolleyes:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år