Koppla in växelindikator på Honda hornet 900 -05

Skippa det där......

Hornet har mig veterligen ingen växelindikator att koppla in kablarna mot.

Det är ju en universal pryl som ska passa alla hojar i princip bara att man får leta upp kablarna själv att ta signalerna ifrån.

Indikatorn består av 6 st kablar.
Ström och jord är ju enkelt.
En kabel till neutral lampan. Borde vara enkelt
En till varvtal och en till hastighet. Hur hittar jag dom?
En vit kabel som det står Learn/set up. Vad menas med det tro?

Det är ju en universal pryl som ska passa alla hojar i princip bara att man får leta upp kablarna själv att ta signalerna ifrån.

Ja principen går ut på att den har en räknare för varv och hastighets signalerna och varvar motorn X och det går Y fort måste det vara växel Z. Problemet är bara att även få det att fungera i praktiken.

Har man inte en växelindikator inbyggd där man tar signal från växeltrummans läge så bör man ge fan i det. Alla former av universallösningar är dåliga, vissa urusla och andra bara ganska dåliga.

Okej så om man letar upp rätt kablar och kopplar in allt rätt
Och lödar skarvarna sen isolerar kablarna fint och allt fungerar och man har en växel indikator som fungerar och man själv är nöjd så kan väl inte detta vara en jätte dålig ide? Eller du menar att trots att allt fungerar så kan det bli någon form av störning?

Köp lite ordentligare grejor.
bikersneed säljer GI-PRO för 995kr.
Då får man allt man behöver och en väldigt bra instruktion var allt ska kopplas och var kablarna finns på hojen.

www.bikersneed.se

I vilket fall så finns det väl inga fördiga kontakter att bara stoppa in i min hoj så då kan jag lika görna köpa kina prylen och spara 800kr. Det ända jag behöver veta är var mam tar varv och hastighets signalen. Ingen som vet det?

Okej så om man letar upp rätt kablar och kopplar in allt rätt
Och lödar skarvarna sen isolerar kablarna fint och allt fungerar och man har en växel indikator som fungerar och man själv är nöjd så kan väl inte detta vara en jätte dålig ide? Eller du menar att trots att allt fungerar så kan det bli någon form av störning?

Jo det är en usel ide ändå. Det finns nämligen ingen universallösning som passar alla. Inkommande signal för varv och hastighet är nämligen inte standardiserat så även om du letar upp rätt kablar och gör en snygg inkoppling så är det långt ifrån säkert att indikatorn lyckas få en störfri signal och kan tolka den rätt. Än värre är att jag sett exempel på folk som drabbats av att varvräknare/hastighetsmätare fått ett eget liv och börjat visa fel/slutat fungera när man kopplat in indikatorn.

Så skall man öht koppla in dylikt så är det HealTech på en modell som är kompatibel. Och att slänga iväg 1000kr och kapa i sin ECU kabelstam bara för att inte behöva leta efter 7an ibland känns som en sådär ide...

Jag har aldrig fattat det här med växelindikator. Varför skulle man vilja ha det? Kör folk omkring med koppling indragen och glömmer vilken växel de låg i eller vad?

Själv växlar jag upp när det behövs och ner när det behövs och har lärt mig ungefär vilket varvtal/hastighet hojen har på högsta växeln.

Enligt mig är växelindikator för körskolor och race-maskiner.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing