Koppla in ström till en GPS

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Har en Triumph Tiger Explorer som jag håller på med att installera en gps på, i för sommarens äventyr. Någon som vet var man kan ansluta strömmen till tändning på denna hoj?
12v urtaget var dumt nog konstant ström på, så det är uteslutet.
Finns det något annat sätt än att dra det via relä?
Tänkte att en gps borde inte ta på långa vägar lika mycket som dimljus och handtagsvärmare, eller är jag helt fel ute?
 
Jag har monterat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-80502/
på mina hojar.
Klippt av klämmorna och och förlängt med sladd och dragit sladd "nästan direkt" till batteriet.
"Nästan direkt" = "satt in 7,5A säkring i plus- kabeln nära batteriet"
Cigarettändaruttaget sitter längst fram på stag till kåpan fastsatt med buntband.
Och för uttaget ska sitta fast lindade jag gummiband (från uppklippt trampcykel innersland runt kåpstaget och uttaget, fästat med kontaktlim.
Till GPS och som "intag" för att underhållsladda batteriet i garaget.
Sladd till en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Stickkontakt-43229/
och sladden till batteriladdaren.
 
Last edited:
Vill du att uttaget bara har ström när tändningen är på kan du koppla via ett relä som slår av/på med t.ex bakljuset. Finns ett kopplingsschema här nå'nstans som gäller handtagsvärme med Biltema nr på relät t.o.m. Ska se om jag hittar't.

Edit: Inte det jag letade efter men här ser du vilka stift relät ska ha iallafall.
 
Last edited:
http://burnsmoto.com/usb-power-socket-weatherproof.php

Det är vad jag kör på min kopplat till batteriet. Sen ett relä till baklampan för att styra när den är av eller på.

Sen drar den kretsen kanske inte lika mkt som något annat, men jag vill inte heller att den kretsen ska slå ut något viktigt om det går snett. Därav att den är separat dragen o säkrad. Separat btw, sen har jag iofs hängt på värmehandtag på den också efteråt, men eget meck ska inte i min bok belasta annat som kan vara viktigt.
 
Last edited:
Annars är det väl bara att montera in en strömbrytare. Dock finns risken att man glömmer den på när man lämnar hojen men man kanske inte har GPS:en kvar på hojen då med tanke på stöldrisken.
 
Jag har monterat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-80502/
på mina hojar.
Klippt av klämmorna och och förlängt med sladd och dragit sladd "nästan direkt" till batteriet.
"Nästan direkt" = "satt in 7,5A säkring i plus- kabeln nära batteriet"
Cigarettändaruttaget sitter längst fram på stag till kåpan fastsatt med buntband.
Och för uttaget ska sitta fast lindade jag gummiband (från uppklippt trampcykel innersland runt kåpstaget och uttaget, fästat med kontaktlim.
Till GPS och som "intag" för att underhållsladda batteriet i garaget.
Sladd till en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Stickkontakt-43229/
och sladden till batteriladdaren.
Jag skulle aldrig ha ett öppet uttag faststripat på hojen, det känns som att be om problem, och det ser ut som halvtaffligt bonnmeck :( Jag brukar sätta fast såna här istället: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Cigarettandaruttag-43228/ En under sadeln, som går direkt mot batteriet så att jag kan ladda tex en mobil inlåst medan jag gör något annat, och en framme vid styret/instrumentpanelen nånstans så att jag kan driva tex gps, mobil mm medan jag kör. Den är relästyrd av parkeringsljuset i framlampan, både för att det är närmare till den än till baklyset, och jag kan om jag vill stänga av allt som drar el, inkl handtagsvärmarna, genom att slå av lyset, om batteriet börjar bli trött tex.
 
Det är väl bara att tjyva ström från vilken strömkälla som helst(dödarknappen, parkeringslampan, tutan, fläkten etc etc).
Jag tog från parkeringslampan och hängde en liten hängsäkring emellan. Råkade bli parkerinslampan eftersom den låg närmast till hands (så har jag gjort med alla mina värmehandtag också)

Sen kopplade jag om GPS:en direkt till batteriet. Märkte att man satt väldig ofta på långturerna och fibblade på den en lång stund innan man kom iväg...och det kändes lite fel att ha på tändningen hela tiden.
 
:)
Jag skulle aldrig ha ett öppet uttag faststripat på hojen, det känns som att be om problem, och det ser ut som halvtaffligt bonnmeck :( Jag brukar sätta fast såna här istället: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Cigarettandaruttag-43228/ En under sadeln, som går direkt mot batteriet så att jag kan ladda tex en mobil inlåst medan jag gör något annat, och en framme vid styret/instrumentpanelen nånstans så att jag kan driva tex gps, mobil mm medan jag kör. Den är relästyrd av parkeringsljuset i framlampan, både för att det är närmare till den än till baklyset, och jag kan om jag vill stänga av allt som drar el, inkl handtagsvärmarna, genom att slå av lyset, om batteriet börjar bli trött tex.

Använde själv http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Cigarettandaruttag-43228/
på Suzukin. Och http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-80502/ på Triumphen. Och eftersom jag tyckte montaget med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-80502/
blev bättre var det det jag föreslog.
Och det är inte öppet när jag kör, trycker på locket innan. Se foto, locket nedanför uttaget till vänster. Under underhållsladdning i garaget.
Hittils har jag inte märkt några problem. Men det har ju bara suttit i två år. :)
 

Bifogat

  • 12Volt-Uttaget.JPG
    12Volt-Uttaget.JPG
    103.6 KB · Visningar: 218
  • Batteri-Inkoppling.JPG
    Batteri-Inkoppling.JPG
    91.6 KB · Visningar: 586
Last edited:
Tack för alla tips,
Det blev en rolig läsning att höra allas egna patentlösningar.
Känns som att det smartaste kanske blir till att koppla med relä och ta startströmmen via bakljus.
Fördelen är att det blir en egen krets som inte påverkas av något annat, samt att jag även kan passa på att hänga på ett extra cigguttag under sadeln som man kan ha nytta av.
Får se om jag kan dra kabeln fram till gps,n på ett snyggt och osynligt sätt utan att behöva plocka av tanken.

De övriga lösningarna
Alternativ 2 blir annars att ta strömmen direkt från tutan och då strunta i relä.
Strömmen till tutan går via tändningen, men är dock inte avsäkrad separat, så nackdelen blir om det blir något fel och säkringen går så förlorar man gps+tuta+Gud vet vad.

Alternativ 3 är ta strömmen från handtagsvärmarna som är avsäkrat separat och hoppas på att inte strömförbrukning blir för hög när man kör det samtidigt. Förvånansvärt klena kablar på triumph orginal värmare.

Blir några timmar i garaget i helgen, så får jag se hur det blir.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top