Koppla in extra batteri i bilen.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tänkte slänga in ett extra batteri i bilen som ska driva kyl/frys ladda, telefoner osv när man står still ett tag.

Batteri.png

Kan inte sådär jättemycket om el.
Men hade tänkt mej en installation enligt bilden.

Kommer det att funka eller har jag glömt något?

Kabeln mellan batterierna är ca 1,5 meter.

Kanske räcker med en 35mm^2?
 
Last edited:
Vore det inte smurt att sätta in det i en egen slinga, så att det laddas av bilen, men drar inte ur bilens batteri när du kör kyl osv? Som det är kopplat nu tar det bara längre tid innan bilen inte går att starta, eller ens komma in i, men du drar förr eller senare ur alla batterier iaf.
 
Var tänkte du montera batteri två?

Tänkte sätta det bakom högra framlyktan. Likadant som original batteriet fast mittemot.
Ville heldre ha det i bagaget, men blir dyrt att dra så grov kabel hela vägen.


Vore det inte smurt att sätta in det i en egen slinga, så att det laddas av bilen, men drar inte ur bilens batteri när du kör kyl osv? Som det är kopplat nu tar det bara längre tid innan bilen inte går att starta, eller ens komma in i, men du drar förr eller senare ur alla batterier iaf.


Det var det jag hoppades skiljereläet skulle göra.

Separerar startbatteri och förbrukningsbatteri i 12 V-system. Lämplig i båt och husbil. Gnistskyddat. Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Mått: 68 x 68 x 55 mm.


Någon som har koll på hur grov kabel och säkring man behöver?
Googlat endel men svaren varierar.

Blir snabbt ganska så dyrt när dom blir lite grövre.
 
Mm tänkte just på det, även om jag tror placebo, typ, så var det ett jefla liv när Volvo valde att flytta bak batteriet runt -00. Det man hävdade då, om jag minns rätt, var att p.g.a. att de snåla och jordade där bak så skulle det leda till ökad strålning med att enbart ha plus dragen genom bilen jämfört med jord dragen längsmed...?

Ledde i.a.f. till att de eftermonterade jordkabel längsmed plus för förmodligen en duktig summa pengar så någon skillnad kanske det gör.
 
Tänk på att om ett av batterierna är laddat och ett är mindre laddat så kommer det jämna ut sig så båda är mittemellan när du slår på skiljerelät. Då kan eventuellt en mycket stor ström flöda mellan batterierna (50 A kanske om det är stor skillnad i laddning), som gör att säkringen utlöser eller att reläet tar skada.
 
Tänk på att om ett av batterierna är laddat och ett är mindre laddat så kommer det jämna ut sig så båda är mittemellan när du slår på skiljerelät. Då kan eventuellt en mycket stor ström flöda mellan batterierna (50 A kanske om det är stor skillnad i laddning), som gör att säkringen utlöser eller att reläet tar skada.

Hade jag faktiskt inte tänkt på.
Men har 50mm^2 kabel och 100 amp säkring och reläet klarar 125, så borde vara lugnt.
Om inte batterierna kan ta stryk av en sådan laddning?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top