koppla in ett batteri på husaberg

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nu börjar de sista bitarna inför LV registreringen falla på plats. Har idag kopplat in blinkers bland annat och av tipps från forumet här så orkar inte generatorn med så jag köpte ett batteri så att hojen skulle orka driva blinkers, tuta och allt vad det är. Som det är just nu så ligger blinkarna och lite annat på ett eget elsystem kopplat till batteriet. Själva batteriet har ingen koppling till ramen på något sätt utan är helt fristående från hojens egna elsystem. Det innebär att batteriet kommer att ta slut förr eller senare så nu vill jag koppla in det och undra om det finns något smidigt sätt att göra detta på.
Har lyckats stapla mig fram till att jag har en spänningsreglator och en likriktare. Tänkte om det kan vara så änkelt att jag bara behöver köpa en laddningsreglator och lämplig sladd i elsystemet att klämma i batteriet i?

Fråga nr 2. Var ska batteriet sitta på bergarna. De hade inte batterikorgen hemma på lager så jag tog ingen när jag var och handlade de andra prylarna.

philsson skrev:
Nu börjar de sista bitarna inför LV registreringen falla på plats. Har idag kopplat in blinkers bland annat och av tipps från forumet här så orkar inte generatorn med så jag köpte ett batteri så att hojen skulle orka driva blinkers, tuta och allt vad det är. Som det är just nu så ligger blinkarna och lite annat på ett eget elsystem kopplat till batteriet. Själva batteriet har ingen koppling till ramen på något sätt utan är helt fristående från hojens egna elsystem. Det innebär att batteriet kommer att ta slut förr eller senare så nu vill jag koppla in det och undra om det finns något smidigt sätt att göra detta på.
Har lyckats stapla mig fram till att jag har en spänningsreglator och en likriktare. Tänkte om det kan vara så änkelt att jag bara behöver köpa en laddningsreglator och lämplig sladd i elsystemet att klämma i batteriet i?

Fråga nr 2. Var ska batteriet sitta på bergarna. De hade inte batterikorgen hemma på lager så jag tog ingen när jag var och handlade de andra prylarna.

batteriet sitter bakom startmotorn

eller under sadeln bakom luftfiltret lättare att greja där under

tyson skrev:
Har ingen startmotor men jag antog att den skulle sitta där. Fick dock inte riktigt plats.

nisse skrev:
eller under sadeln bakom luftfiltret lättare att greja där under
Jo där såg det ut att finnas gott om utrymme. Är det mycket metalskrot som skall dit för att kunna montera batteriet. verkar inte räcka med en hållare om det ska sitta där?

nej inte mycket bara lite remsor som en låda gott om plats

nisse skrev:
nej inte mycket bara lite remsor som en låda gott om plats
någon som har ett kort möjligtvis på upphängningen av batteriet? Vill veta om det är något mer jag måste beställa än själva hållaren.

har inget kort men du behöver bara 2 klammer att sätta fast hållaren i ramen

nisse skrev:
har inget kort men du behöver bara 2 klammer att sätta fast hållaren i ramen
klammer?. I metall? har de något artickelnummer kanske? Vill inte missa dem i en beställning och betala dubbel frakt. :gnissla
Upphängningen av batteriet besiktigas vid Reggbesiktning.

e två som rör läggare hänger rör med fick mina va en rörläggare

tyson skrev:

Nope, inte på philssons, för där sitter cylindern. 00 har gamla motorn som har startmotorn framför motorn.

Det verkar finnas 2 st batteriboxar till 00. En 00A(11013901) o en 00B(18016501). Gamla modellerna hade ju batteriet i bakramen under sadeln. Fanns kanske både och på 00? En under sadel o en ovanpå växellådan?

/Dave

David P. skrev:
Nope, inte på philssons, för där sitter cylindern. 00 har gamla motorn som har startmotorn framför motorn.

Det verkar finnas 2 st batteriboxar till 00. En 00A(11013901) o en 00B(18016501). Gamla modellerna hade ju batteriet i bakramen under sadeln. Fanns kanske både och på 00? En under sadel o en ovanpå växellådan?

/Dave
Det kanske är olika på dedär då. Chansar på att jag får montera det bakom sadeln för vid motorn finns inte plats. Slår i förgasaren rätt rejält. :3freak
Vilket artickelnummer är till den hållaren som sitter vid sadeln?

Back