Koppla in elprylar

  • Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hejje!

Tänkte hänga på lite värmehandtag på cykeln och undrar om det bästa sättet att koppla in elen är att koppla en "ny" koppling på pluspolen på batteriet eller om man borde koppla in det någon annanstans i elsystemet.
 
Jag hade tagit ström från något på styret med direkt matning. Glöm inte säkring och brytare.
 
Jag hade tagit ström från något på styret med direkt matning. Glöm inte säkring och brytare.
Ingenting på en hoj har kablar som tål mer än det dom är tänkta för, så att koppla in handtagsvärmarna på något annat är en dum idé :fakta

TS, koppla dom via ett relä som styrs av parkeringsljuset, med matning direkt från batteriet och med en säkring så nära batteriet det går. Då är dom bara på när hojen är igång/lyset är på, dom får den kräm dom vill ha och du stör inget annat. På samma relä kan du sen hänga på ett lättåtkomligt cigguttag också, så att du kan driva GPS, ladda mobilen i tankväskan osv :tummenupp
 
http://www.smxsports.se/varmehandtag/4184-oxford-hotgrips-touring-v8-switch.html

Jag skulle rekommendera dessa av flera anledningar;

1. Jämn värme i båda handtagen - gör du en egen lösning så behöver du koppla på motstånd hit och dit för att få jämn värme i vänster/höger då plasthandtaget på gas-sidan reflekterar annorlunda än till vänster.

2. Färdig vattentät brytare samt inbyggd säkring.

3. Automatisk avstängning om du skulle glömma handtagen på med motorn avstängd (spänningsbaserad)

All in all en utmärkt produkt till ett överkomligt pris. Finns i flera varianter med kampanjer då och då från olika återförsäljare.
 
Det är de handtagen jag köpt men jag tänkte "reläa av dem" för säkerhets skull och om jag någon gång skulle vilja göra något annat typ usb-uttag eller 12v så har jag en reläad punkt redan.
 
Finns väl för både 12v och usb så inget är omöjligt ;)
 
Tjipp

Jag köpte denna idag, tillsammans med en relähållare https://www.kjell.com/se/sortiment/...mekanik/relaer/rela-for-bil-1-pol-30-a-p36108
Den växlar strömmen mellan två av stiften och jag är ju bara intresserad av att få kräm om det är ström på styrningen. Är det bara att terminera 87a-stiftet på något slugt sätt, typ trä krympslang över den utgående sladden från relähållaren, eller är det vettigare att byta relät till https://www.kjell.com/se/sortiment/...mekanik/relaer/rela-for-bil-1-pol-40-a-p36112 som bara har en utgående pinne för kräm?
 
För att förenkla det för dig så kan du ta plus-spänning från tutan antingen direkt till handtagen eller eventuellt låta det styra reläet.
Tutan går på tändningen och har i 99 % alltid en konstant plusmatning och jordas ner uppe i brytaren uppe vid handtaget när du tutar så det är heller ingen risk att du glömmer värmen på så att batteriet dras ur om du tar spänningen därifrån.
Det finns ingen anledning att komplicera det mer än nödvändigt
 
Visst, vilken styrström man använder kan man fundera över, men jag funderar ju över vad jag ska göra med det ut-stift som jag inte tänker använda.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top