Koppla in annan tuta?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nu är det så här att sladdarna till tutan på min zx6r tycks inte existera, och det är jävligt tråkigt om jag inte kan ta ut den på gata pga det. Har tagit av tejpen på hela kabelhärvan men det finns ingen lös ände över till tutan. Så nu undrar jag om man kan koppla in en annan tuta än original? Hur i så fall? Den måste gå genom en besiktning.
 
Du behöver ta ström någonstans ifrån, om du inte bryr dig om att det går att tuta med hojen avstängd kan du ta den direkt från batteriet, dra upp en kabel till tutknappen och vidare därifrån till tutan, sedan kan du antagligen jorda tutan i en jordpunkt nånstans i närheten av där du sätter den. Sätter du rakt på batteriet är det en fördel att sätta en säkring också.
Annars borde det gå att koppla in sig någonstans efter tändningen där ström bara finns när tändningen är påslagen.
 
Det verkar ju vara det lättaste, att bara dra en kabel direkt då.

Gah, hatar el.
 
Alt 1
Lokalisera kablarna från handtaget och koppla in dig direkt på knappen

Alt 2
För att slippa skarva i orginallablage kan du sätta en fristående knapp och tuta.

Alt 3
Hörsägen kanske, men jag hörde talas om en som besiktigade med en såndär gammaldags biltuta med blåsa.

Ja, sån hade jag på min Enduro som jag kraschade, de är lagliga.
 
japp brukar bes min DT med bolltuta och det har aldrig varit nåt problem. Bolltutan åker på innan bes och av efter. Fäster den i backspegeln.
 
Jag är så jävla trött på att få den gatduglig nu. Skiter snart i det. Får inte liv i parkeringsljus heller.
 
Är den helfordonsgodkänd så får man inte ändra på ngt alls om man ska hårddra det. Dra ny kabel till brytare och sen till tutan. Men ta det via lämplig säkring. Inge direkt från batteriet.
 
Jag ger faktiskt upp nu. Vågar inte pilla med elen och parkeringsljus funkar ju inte heller. Klarar uppenbarligen inte av att få den gatduglig. Någon, som inte är jag, tycks ha klippt av vissa kablar och jag vågar inte dra nya och hålla på. Slutar garanterat med att skiten tar fyr.
 
Man ger inte upp, man ger aldrig upp!!
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?
Hade du inte bott i Norra Tyskland så hade vi fixat det där redan :krama
 
Man ger inte upp, man ger aldrig upp!!
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?
Hade du inte bott i Norra Tyskland så hade vi fixat det där redan :krama

Usch jo, jag gör.
Men jag har köpt lite grejer till en tutejävel nu, och ska få sladdar och flatstiftshylsor av en kompis i morgon, som jag tänkte övertala att hjälpa mig att koppla in skiten.
Han får kolla på varför parkeringsljuset vägrar funka då också.
 
Parkeringsljuset behöver inte fungera på besiktningen så det är slöseri med tid att fixa det (om du nu inte har ett intresse av att ofta parkera din motorcykel vid sidan av vägen när det är mörkt).
 
Jag tutar aldrig och har garageportsöppnaren kopplad till "tutknappen" när jag besiktade sist så skrattade hon gott och gav mig blankt papper (ja jag hade glömt att koppla om).
 
Är dessa två sista (Probotector och VBK) oavsett besiktningsgubbe, eller går det åt pipan om man får en tjurig jävel?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top