"Koppla ihop" jacka och byxor av olika märke?

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Brukar det generellt sett gå att "koppla ihop" jackor från ett märke med byxor av ett annat mha dragkedjan?

Jag har en Berik jacka och tittar på ett par Dainese byxor.
Jag har läst att Arlen Ness brukar gå med Berik, men Dainese?

Generellt nej. Men det går ofta att få dragkedjorna bytta mot en som passar.

Jag har ju en dragkedja jag fick med som jag kan sy in själv, är det svårt?

Om du inte kan avgöra ifall det är svårt så gissar jag att dina sykunskaper är något begränsade?
Kostar nog inte mer än ett par hundra att få det gjort förutsatt att delarna passar ihop så pass att det bara handlar om att byta blixtlås då, måste det fästas på annat sätt än orginalblixtlåset så kan det ju bli dyrt/svårt.

Det var ett tag sedan jag sydde i en dragkedja iaf :)
Tack för svaren!

Du kan absolut prova berik+arlen ness då de har lite barn ihop!

Annars är det skomakare som gäller när det kommer till att byta dragkedja och räkna inte med att det går på några hundra utan snarare upp mot tusingen!

Jag har ju en dragkedja jag fick med som jag kan sy in själv, är det svårt?

Beror på. Jag antar att du pratar om skinnställ. Jag kollade makens daineseställ. Jag skulle kunna byta dragkedjan i jackan om jag hade en nog stark maskin. Fast för att få dit fodret igen så hade jag handsytt just det. Byta i brallorna är svårt att bedömma. Sytt så att jag har svårt att se.

Jah har bytt i min allvädersjacka. Var hur lätt som helst. Damjackan hade kortare dragkedja än herrbyxorna.

Ett annat trick är att om 'ledig' halva av dragkedjorna följer med så syr man helt enkelt ihop de båda lediga halvorna. Skitenkelt. I stället för byxa - dragkedja - jacka, så blir det byxa - dragkedja - dragkedja - jacka.

Jag har en berik läder jacka, men som fattig student kom jag över ett par billiga men kraftiga textilbrallor. Det e ju klart att dom inte passade ihop, men man fick med en dragkedja som man kunde sy till jackan. Jag ville inte påverka garantin på jackan och vill inom ngn framtid fixa berik brallor, så jag lämnade in båda till skräddaren han sydde på det jättefint och det känns väldigt stabilt, så har 2 dragkedjor på jackan nu och kalaset gick på 150kr.

Är inte Berik och Arlen Ness ägda av samma koncern eller så? Lite som Halvarsson och Lindstrands? (som går ihop utmärkt)
Rukka fungerar tydligen med Halvarsson och Lindstrands, men så gör dom väl bara textil. :)

Nu har jag bytt blixtlås i två jackor. Det här är mina erfarenheter:

- Först bytte jag blixtlås i en Jofama Tour Lady, allväderjacka. Var inga problem. Blixtlåset var sytt mot resårremsa och kunde utan problem sys med vanlig symaskin.

- Nu har jag bytt på Lindstands Cheyenne, skinnjacka. Blixtlåset var sytt mellan två lager av superstrechigt material. Att sy ett styvt, hårt blixtlås på något superstrechigt kräver 'en viss' syvana. Ingenting jag rekomenderar den som inte är van att sy. Men det gick bra att göra med en vanlig symaskin.

Att tänka på: Triple-stich, så fast med mer än en söm, och använd helst extrastark tråd,, kräver extra grov nål.

Lycka till med byten! :D

PS: Tills dess jag får tag på nya Lindstrands skinnbrallor kopplar jag ihop min nya skinnjacka från Lindstrands med allvädersbrallorna från Jofama. :)

Oj, glömde bort att jag frågat.
Kanske borde säga att jag kom över ett par Arlen Ness byxor och de passar perfekt med Berik jackan! :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025