Koppla ihop framljusen?

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Killen jag köpte hojen av nämnde att de skulle vara en ganska enkel sak att koppla ihop framljusen så att båda lyktorna lyser konstant och jag vill minnas att jag läst om det i någon tråd här på SH... Hittar dock inte någon information i ämnet varför jag nu undrar hur man gör (om det nu går förstås)?

Hojen är en 97:ans Thunderace

Tack på förhand!
 
Larsa97 skrev:
Killen jag köpte hojen av nämnde att de skulle vara en ganska enkel sak att koppla ihop framljusen så att båda lyktorna lyser konstant och jag vill minnas att jag läst om det i någon tråd här på SH... Hittar dock inte någon information i ämnet varför jag nu undrar hur man gör (om det nu går förstås)?

Hojen är en 97:ans Thunderace

Tack på förhand!
det är lättfixat..
Om du kopplar en diod mellan dom båda lampornas + pol så kommer båda lysa vid hel eller halvljus beroende på vilket håll dioden är riktad mot.

Lycka till! :tummenupp.
 
philsson skrev:
det är lättfixat..
Om du kopplar en diod mellan dom båda lampornas + pol så kommer båda lysa vid hel eller halvljus beroende på vilket håll dioden är riktad mot.

Lycka till! :tummenupp.
Det låter ju inte alltför komplicerat, kanske till och med jag kan försöka mig på detta... Risk för komplikationer?

Tackar :tummenupp
 
Larsa97 skrev:
Det låter ju inte alltför komplicerat, kanske till och med jag kan försöka mig på detta... Risk för komplikationer?

Tackar :tummenupp

Troligtvis bara en bränd säkring.
Tänk bara på arr dioden måste klara av strömen som kommer att löpa genom den, dvs om du har en 55W lampa, måste dioden fixa 55W/12V=4,6A
 
Tänk även på att (jag misstänker att) det är två olika reflektorer i lamporna, vilket EVENTUELLT kan blända då du kopplat helljuset till halvljus...

Fast då kanske man syns bättre å andra sidan.
 
spaceman skrev:
Troligtvis bara en bränd säkring.
Tänk bara på arr dioden måste klara av strömen som kommer att löpa genom den, dvs om du har en 55W lampa, måste dioden fixa 55W/12V=4,6A

Har du gjort detta på din SV 650? hur gick du till väga?
 
spaceman skrev:
Troligtvis bara en bränd säkring.
Tänk bara på arr dioden måste klara av strömen som kommer att löpa genom den, dvs om du har en 55W lampa, måste dioden fixa 55W/12V=4,6A
Tack för infon. Som du kanske redan har märkt så är jag ingen expert på området och jag måste erkänna att jag inte hade koll på ovanstående... Men man lär sig något nytt varje dag :Bugar
 
Båda trådarna?

Lånar tråden lite..
Har ju bara ett lyse. Vad skulle hända om man med hjälp av ovannämnda diod såg till att glödtråden för halvljuset lyser samtidigt med hellyset (för att få mer ljus) Brinner lampan upp på tre röda då eller eldar man upp reflektorn? teorier? /G
 
natron skrev:
Lånar tråden lite..
Har ju bara ett lyse. Vad skulle hända om man med hjälp av ovannämnda diod såg till att glödtråden för halvljuset lyser samtidigt med hellyset (för att få mer ljus) Brinner lampan upp på tre röda då eller eldar man upp reflektorn? teorier? /G

Min lampa bran upp efter ca. 30min total körning då jag en gång i tiden fick för mig att köra med PASS knappen intryckt, alltså med både hel o halvljus. Alltså inget att rekommendera...
 
Jimmy-boy skrev:
Har du gjort detta på din SV 650? hur gick du till väga?

Nej, min har det standard(från -03).
Däremot så vorde det nog inte alls svårt att göra.
Ganska så enkelt på SV:n iom att båda är på 55W och bara halvljus i ena och bara helljus i andra. Koppla bara ihop pluskablarna till halvljuset med varandra, så har du löst det skulle jag tro.(som att slå på helljuset hela tiden antar jag)
Kan kolla på polarens hoj när sommaren närmar sig, och meddela resultatet i SV-tråden.


Natron: Skulle tro att du bränner lampan om inte på en gång, så efter ett par dagar. Även reflektorn ligger i farozonen iom att du ökar värmen en hel del utöver vad den är konstruerad för.
 
Larsa97 skrev:
Det låter ju inte alltför komplicerat, kanske till och med jag kan försöka mig på detta... Risk för komplikationer?

Tackar :tummenupp
"risken" är att dioden går sönder för överhettning (om du har en för klen diod).. och då så kommer ju båda lamporna lysa vid hel och halv eller så blir det ingen kontakt alls = som vanligt..
Å andra sidan så kan du sätta dit en för stark diod.. (i så fall jätte förstark) så att de blir som vanligt i alla fall utan skillnad.. (knappt stor risk).
 
Jag kopplade ihop så båda lamporna lyser hela tiden på min... då min mc har vanliga h4 lampor så är det inte specielt svårt.. bara att dra 2 kablar mellan lamporna...
Det fungerade och fungerar finfint.. inga problem alls.. gjort på 5min
 
Rstu skrev:
Jag kopplade ihop så båda lamporna lyser hela tiden på min... då min mc har vanliga h4 lampor så är det inte specielt svårt.. bara att dra 2 kablar mellan lamporna...
Det fungerade och fungerar finfint.. inga problem alls.. gjort på 5min
hade det inte räckt med 1 kabel. :va
 
Lånar denna tråd! Har monterat 2 st dimmljus. båda 2 lyser samtidigt! det sitter i 12V 55W (H3) lampor i dom! Har moddat dom lite! tagit bort plåten inne i dom för att få ett bättre ljus! problemet är att dom bli jätte varma!
 
Hyper #69 skrev:
Lånar denna tråd! Har monterat 2 st dimmljus. båda 2 lyser samtidigt! det sitter i 12V 55W (H3) lampor i dom! Har moddat dom lite! tagit bort plåten inne i dom för att få ett bättre ljus! problemet är att dom bli jätte varma!
sätt tillbaks plåten eller dra dit ett motstånd.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top