Koppla ihop CRT-skärm med bärbar dator?

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hej igen!

Har bilskärmskortet ATI mobility radeon x300 på min dell latitud D610 bärbara dator. Nu tänkte jag koppla en stor CRT skärm av märket dell till min bärbara så jag kan få en större skärm när jag arbetar med vissa saker. Hur göra?

CRT skärmen har innan fungerat bra som primärskärm till en vanlig stationär dator med bildskärmskortet ATI 9800 utan några installationsgrejer förutom att sätta i kabeln.

Nu när jag gör samma grej på min bärbara (sätter i CRT kabeln till min enda VGA ingång) så fungerar det inte. Jag går även in och byter skärm såklart till läget bärbar/extern bildskärm men det fungerar helt enkelt inte.

Jag får meddelande på CRT skärmen att den inte har någon kontakt med datorn och jag ska kolla kopplingen... vad göra??? Vad är felet ???

Tack på förhand!

Man brukar ju va tvungen att växla med Fn F4 eller nått olika på olika bärbara.. har du redan testat det så kan en idé vara att ändra upplösningen / uppdateringsfrekvensen på bärbara

På tangentbordet finns det säkert några knappar som har blåa ikoner, samt en knapp som heter Fn. Det troligaste är att du måste trycka Fn+(knapp) för att tala om att du vill skicka bilden till en extern skärm. Det brukar finnas 3 lägen - extern, bärbar eller kloning (dvs samma bild på båda skärmar).

Kolla manualen annars, den blå ikonen brukar föreställa ett bildrör ungefär, dvs en rektangel med rundade hörn.

Cervantes skrev:
2274956 Man brukar ju va tvungen att växla med Fn F4 eller nått olika på olika bärbara.. har du redan testat det så kan en idé vara att ändra upplösningen / uppdateringsfrekvensen på bärbara

Skalman skrev:
2275046 På tangentbordet finns det säkert några knappar som har blåa ikoner, samt en knapp som heter Fn. Det troligaste är att du måste trycka Fn+(knapp) för att tala om att du vill skicka bilden till en extern skärm. Det brukar finnas 3 lägen - extern, bärbar eller kloning (dvs samma bild på båda skärmar).

Kolla manualen annars, den blå ikonen brukar föreställa ett bildrör ungefär, dvs en rektangel med rundade hörn.

Hejsan!

Jag har ändrat det men det verkar vara någon fel redan på vga porten för på crt skärmen står det att den inte har någon signal till datorn. Vad kan man då göra?

Edit: Nu får jag kontakt mellan CRT skärmen och den bärbara datorn MEN såklart är det inte felfritt... får upp ett meddelande på CRT skärmen:

"Skärmen är på. Insignal 1 37.8 kHz/300Hz. Ej i frekvensomfång. Ändra bildfrekvensen."

Min TFT skärm på den bärbara datorn klarar bara 60 Hz men jag ändrade inställningarna på CRT skärmen på datorn så det gick upp till 100Hz men den vill ändå inte godta det utan jag får upp samma meddelande på datorn av CRT skärmen. Om jag ändrar och går upp till 200Hz (vilket är det högsta jag kan gå upp i enbart i inställning för CRT skärmen på min dator) kan det då skada min TFT skärm som bara klarar 60Hz? När jag går in och kollar inställningarna så står där på CRT skärmen för tillfället 100Hz och på TFT skärmen 60Hz så det verkar ha sina egna inställningar...eller?

Har bildfrekvensen något med upplösningen att göra? Kör nu för tillfället på 800*600 eftersom jag trodde det var det som var problemet.

Hur skall jag lösa det här med bildfrekvensen?
Har nu fått kontakt med CRT-skärmen.

Tack på förhand!

Last edited:
Hur skall jag lösa det här med bildfrekvensen?
Har nu fått kontakt med CRT-skärmen.

Tack på förhand!

En vanlig CRT blir ”flimmerfri” vid ca 75 Hz så lägg den externa monitorn på ca 85 Hz (eller vad den nu är konstruerad för). Justera sedan in upplösning och Hz-tal till bästa bild, troligtvis inte över 100 Hz vilket är ett högt värde ...

SirCastic skrev:
2276359 En vanlig CRT blir ”flimmerfri” vid ca 75 Hz så lägg den externa monitorn på ca 85 Hz (eller vad den nu är konstruerad för). Justera sedan in upplösning och Hz-tal till bästa bild, troligtvis inte över 100 Hz vilket är ett högt värde ...

När jag provade igår så fick jag kontakt med CRT-skärmen men INTE helt och hållet. Det enda jag kunde se på skärmen var meddelandet "Skärmen är på. Insignal 1 37.8 kHz/300Hz. Ej i frekvensomfång. Ändra bildfrekvensen."

Jag provade igår med upplösningen 800*600 och 200 Hz men skärmen ville ändå inte gå igång utan samma meddelande visades på skärmen. Provade även andra Hz tal upp till 200 med samma upplösning men det enda jag kan se på CRT skärmen är det meddelandet, får inte upp en skrivbordsbild alltså.

Har kört CRT skärmen innan på upplösning 1024 och har då haft den på 90Hz vilken den har fungerat bra på.

Så jag förstår inte meddelandet som skärmen ger ang frekvensomfång. :confused:

Börja med lägsta, dvs 800x600/60Hz. 300Hz är det inga normala bildskärmar som klarar, inte ens 200Hz, en vass 19" klarar 1024x768/120Hz eller 1600x1200/85Hz men de flesta gör inte det. För en 19" är 1024x768/100Hz normalt, för en 17" 1024x768/85Hz

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT