Koppla generatorlampa från voltpack på HD?

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Hej, jag håller på att hjälpa svärfarsan med en HD från 70-talet, custombygge med en Shovelhead-motor, motorn har precis fått utbytt voltpack och efter bytet vet vi inte hur man skall koppla så generatorlampan skall lysa (inte lysa efter start)

Någon som vet hur?

Sedan har vi ett annat problem med bromsljussignalen från fotbromsen inte vill nå fram till baklampan trots nya bromsslangar samt givare... är luftningen kinkig för att få bra signal?

Den tredje och sista grejen innan bes. är gällande blinkers, måste man ha indikator i form av en lampa på "instrumentpanelen" eller räcker det att se skenet av blinkersen reflektera i gaffelbenen? Vi får nämligen inte till indikationen i oljelampan (tror det är i oljelampan man får indikation iaf)

MVH

har aldrig set en ladningslampa på en shovel/evo med voltpak på dom gamla med likström var där ladningslampa o dom nyare touringhojar har mättare. ang blinkers behöver du inte indikator lampa om du kan se lyset från framblinkersen.bromsljuset bak är det sån här banjobultskontakt ? dom kan vara kinka att få till att lysa på min fram måste jag dra för kung o fosterland för att den ska funka, bytt den mott en ny o testa

Last edited:
har aldrig set en ladningslampa på en shovel/evo med voltpak på dom gamla med likström var där ladningslampa o dom nyare touringhojar har mättare. ang blinkers behöver du inte indikator lampa om du kan se lyset från framblinkersen.bromsljuset bak är det sån här banjobultskontakt ? dom kan vara kinka att få till att lysa på min fram måste jag dra för kung o fosterland för att den ska funka, bytt den mott en ny o testa

Ang. laddlampan så vet jag inte om motorn har likström eller inte, men voltapcket är helt nytt samt all el är nydragen. Det är troligtvis därför laddlampan och blinkersindikatorn inte lyser.

Hursomhelst, hur skall man koppla så att "gen"-lampan lyser? antar att man kan vänta med att koppla blinkersindikatorn om man ser att det blinkar i gaffelbenen.

bromskontakten sitter i ett T-kors rakt under växellådan och är även den helt ny, bromsljuset fungerar om man verkligen står och tar i för kung och fosterland så det kanske är en jätteluftning som ska till? Bromsfunktionen är det inga som helst problem med iaf :S

voltpak är växelström o det finns inte någon ladlampa på dom, numera finns en mojäng att köpa på bikeline man kan kopla på som visar ladning typ amperemeter fast med lampor. jag har aldrig haft det på mina hd verkan dom nya jag köpt eller dom jag byggt själv . bromskontakten bytar du till en ny även om den är ny kvaliteten på dessa är rent åt helvete, är pedalen hård som den ska vara hjälper det inte att lufta

ett litet tilläg .. var liiiite för snab där finns även voltpak till likströms generatorn

Last edited:
Ofan, så efter han installerade voltpacken så kommer inte laddlampan att lysa alls pga. dess konstruktion? antar att man kan mäta med en multimeter och se att generatorn laddar som den ska iaf, hur mkt spänning skall det vara vid ett batteri om generatorn laddar som den ska?

Han köpte bromskontakten på bikeline men kanske ska prova en nya igen då? bromspedalen känns riktigt bra (nya stålomspunna slangar och kopplingar hela vägen)

generatorn? på en shovel är ingen generator med mindre det är en early shovel annars är det stator + rotor. i harley termer är generator likström.. stator växelström.. har han generator o voltpak är det möjligt att där finns uttag till generatorlampa det kommer jag inte ihåg det var en jävla massa år sen jag pillade med en sån.är det en late shovel är det konstruerad så att ladlampa inte finns. laddningen kan du kolla så här, mät innan du starter o mät med hojen igång då ska volten ha ökad. ladder väl med ca 13,8 volt om jag kommer ihåg rätt. ja tyvär är dessa bromskontakter sånt taiwanesikt skit som bara funkar 1 på 10 har slängt flera sånna rent nya

:gnissla
generatorn? på en shovel är ingen generator med mindre det är en early shovel annars är det stator + rotor. i harley termer är generator likström.. stator växelström.. har han generator o voltpak är det möjligt att där finns uttag till generatorlampa det kommer jag inte ihåg det var en jävla massa år sen jag pillade med en sån.är det en late shovel är det konstruerad så att ladlampa inte finns. laddningen kan du kolla så här, mät innan du starter o mät med hojen igång då ska volten ha ökad. ladder väl med ca 13,8 volt om jag kommer ihåg rätt. ja tyvär är dessa bromskontakter sånt taiwanesikt skit som bara funkar 1 på 10 har slängt flera sånna rent nya

Ok, motorn är från -72 och jag har inte en blekfet aning om det är generator eller stator :D Det enda jag vet är att det finns en lampa som är märkt "gen" på "instrumentpanelen" och den lyser inte :rolleyes:

Ska se om jag får tag i en multimeter iaf!

72 är late shovel, så ladlampan finns där nock bara för att det så ska vara :D

Ber så mkt om ursäkt för min totala minneslucka... motorn är från -82! enligt svärfarsan så funka laddlampan innan han strippa hojen, men hur skall då laddlampan kopplas in? har letat elscheman och "kanske" funnit vilka trådar som skall in nånstans för att få den att lysa, men de skisserna är utan voltpack...

Känns som in i dimman detta :huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back