Koppla ett SE bluetooth headset till datorn?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag funderar på att slå till på ett SonyEricson bluetooth headset till telefonen. Men jag vill koppla det till datorn också och använda det som headset till t ex Skype och liknande, bluetoothdongle har jag redan. Men går det? Hon i butiken var "nästan säker" på att det inte skulle funka men kunde inte förklara varför, jag däremot är mer inne på att det visst borde funka, bluetooth är ju en universell standard?

Någon som har testat och/eller vet mer exakt?

Jag har sterioheadsettet HBH-DS970 och det ska ha stöd för 2 källor samtidigt och det står i manualen att den ska fungera ihop med andra källor tex en dator.Det var anledningen till att jag köpte den då den skulle kunna växla från tex en dator och koppla in mobilen istället om det ringer.
Däremot har jag inte kommit mej för att prova det än (kan ev försöka få igång det ikväll).

DS970 är inte multipel som headset, den funktionaliteten gäller bara A2DP-sinken -- dvs du kan ha stereoljud från valfri A2DP-källa som bryts när telefonen ringer.

Mer generellt så går det naturligtvis att para ett BT-headset med dator för användning som just headset, fungerar bra.

Jag har Philips SHB6101. Funkar klockrent till datorn och mobilen. Dock så följer det med en BT-dongle till den, men jag är som säljaren i butiken, "nästan säker" på att det funkar med vilken som helst.

Jag är mer inne på en enklare modell a la glasspinne-i-örat, så den har garanterat inte stöd för flera källor. Men det skiter jag i, jag vill ju bara kunna stå i köket och pladdra i skypen med headsettet. :)

Tack för svaren!

...jag vill ju bara kunna stå i köket och pladdra i skypen med headsettet. :)
Se bara till att inte komma för långt ifrån datorn. Jag har ägt 3-4 st SE BT genom åren och de fungerar ganska bra om man är i härheten av telefonen men går man tex ur bilen och tankar brukar de strula. Har helt slutat med BT pga att de enligt mig fortfarande är för dåliga.

Jodå. Ett BT-headset funkar att ansluta till datorn och använda som headset även till den. Det hänger dock på om din Bluetooth dongle stödjer den profilen. BT är ju överföringstekniken. För att det ska funka med ditt headset så måste den stödja profilen Headset i BT. Enkelt uttryckt. Du måste också se till att ha alla drivrutiner installerade. Det funkar antagligen inte om du bara ansluter bt-donglen och låter windows själv installera den.
Sen måste du se till att hålla dig nära datorn också. Ungefärlig räckvidd innan du får problem med att höra är kanske 3-4 meter. Lite beroende på hur många andra signalkällor du har som kan störa och vilken version det är på BT-dongeln mm.

Jag köpte en sånhär påväg hem från jobbet för ett tag sen för att koppla ihop datorn och telefonen (vilket funkar jättebra), inte proffsmodellen direkt men jag hoppas ju såklart kunna koppla ihop headsettet med datorn också.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back