Koppla elen själv, eller inte...

KvalitetsMiffo skrev:
Fan.... jag ångrar kriminellt mycket att jag strök den där el kursen på gymnasiet...... :huvet Jag framstår ju som ett blåbär nu.....


Så du håller inte på att koppla ledningar i garaget, utan på hojen i garaget :va

Då kan du be gubbfan att dra åt fanders, eller inte...

Men jag har då aldrig hört på maken, självklart får man pilla så mycket det bara går! Ska man ringa servicetekniker när man installerar subbas/steg i bilen eller??? Hur skulle det se ut?! :huvet
 
Zana skrev:
Så du håller inte på att koppla ledningar i garaget, utan på hojen i garaget :va

Då kan du be gubbfan att dra åt fanders, eller inte...

Men jag har då aldrig hört på maken, självklart får man pilla så mycket det bara går! Ska man ringa servicetekniker när man installerar subbas/steg i bilen eller??? Hur skulle det se ut?! :huvet

Jo du, blev rätt så överaskad själv när han började moralpredika...
 
Om det nu bara var hojen du skulle koppla på så är det ju som sagt lugnt. men om man ska jobba på fasta starkströmsanläggningar räcker det inte med en gymnasiekurs för att få behörighet. Antar att den kursen du pratar om är den som heter elsäkerhet eller nåt sånt den ger ger bara erfoderlig kännedom för att byta väggutag och tillverka skarvkablar och dyl. Ska man förändra eller bygga ny fast elanläggning krävs det antingen typ elprogrammet på gymnasiet eller speciell behörighetskurs eller högskoleutbildning plus tre års praktik av elarbete både under och över 1000 v. Går dock att jobba som installatör ändå (vilket jag gjort) om man har en ansvarig chef eller liknande som står för behörigheten.
 
KvalitetsMiffo skrev:
Jag strök den kursen först (går på gymnasiet) men ska välja den nu igen... ångrar mig :gnissla
Dessutom är det inte nån 230v jag fingrar på... utan den lilla ström som finns på 2hjulingen....

Han är bortrest för tillfället, och jag har inte tid att vänta på något svar därifrån.
Okej, men nu vet jag lite mer iallafall..... tack för hjälpen
KOPPLA!
Hälften kopplat hälften brunnet :D
Antar att du vet vad du gör, tror du är mer rädd om hojen än att du chansar ihop prylarna.
//Tobbe
 
Men du kan nog göra så att du kopplar allt och sedan be din Pappa elektriker kolla över det och sen godkänna det (om han har behörighet)

Men vem vet egentligen när det brinner dom det var just din installation eller en gammal....


Vet du hur man gör så kör på, fråga pappa
 
tobbeviking skrev:
KOPPLA!
Hälften kopplat hälften brunnet :D
Antar att du vet vad du gör, tror du är mer rädd om hojen än att du chansar ihop prylarna.
//Tobbe

Blir nog nåt sånt... :hihi

Som jag sa tidigare så lärde farsan mig att göra diodkopplingar och montera olika saker på sånna där testplattor redan vid unga år... (5-6år kanske) så jag vet vad jag gör, men det skiter ju lagen om certifikat fullständigt i.... Hojen är min älskling (nu får jag spö av :tuttar ) så där riskeras inga misstag...
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det fordonsel vi pratar om? då kan du mecka på, även fast en sådan anläggning räknas som starkströmsanläggning. Pratar vi däremot installationer i hus och dylikt så är det aja baja, även för din far såvida han inte har den speciella behörighet som krävs.

Det har du juh helt rätt i!
Hm..lurigt det där med batterier och anläggningstyper..
Måste man kunna dessa paragraferrna när man jobbar?
Jag kopplar lite si och så, lyser det så köper jag en trisslott :D
//Tobbe
 
KvalitetsMiffo skrev:
Blir nog nåt sånt... :hihi

Som jag sa tidigare så lärde farsan mig att göra diodkopplingar och montera olika saker på sånna där testplattor redan vid unga år... (5-6år kanske) så jag vet vad jag gör, men det skiter ju lagen om certifikat fullständigt i.... Hojen är min älskling (nu får jag spö av :tuttar ) så där riskeras inga misstag...
Varför spöar hon dig?
Sover inte alla tre under samma täcke? :D
Bry dig inte så mkt om certifikat i detta läget, jag tycker det verkar som om du vet vad du gör.
Men som jag och andra redan sagt, tänk på att batteriet inte är klent bara för att det är litet till storleken.
12v 50ampere gör både ont och brinner bra det med :gnissla
//Tobbe
 
vet du någorlunda vad du håller på med så kommer du inte bränna något, el på både bil och mc är enkelt så länge man inte är inne i elektronik boxar och grejar, vilket också är ganska enkelt så länge man har el schema och rätt utrustning...

KOPPLA SJÄLV OCH KÖP NÅT FINT TILL MOTORCYEKLN
 
Äh, det är ju bara att köra såvida man vet vad man håller på med. Enklare grejor finns inte, bryt strömmen först bara...
Är det fordonsel det handlar om så är frågan rent av löjlig.
 
tobbeviking skrev:
Varför spöar hon dig?
Sover inte alla tre under samma täcke? :D
Bry dig inte så mkt om certifikat i detta läget, jag tycker det verkar som om du vet vad du gör.
Men som jag och andra redan sagt, tänk på att batteriet inte är klent bara för att det är litet till storleken.
12v 50ampere gör både ont och brinner bra det med :gnissla
//Tobbe

Hojen fick inte plats under täcket och och där är det ändå upptaget... Hon tål väl inte konkurrens.. hehe... (ironi)

Jo du, jag är fult medveten att det lilla batteriet kan bli farligt... så det är urkopplat och på laddning under ventilation....
 
KvalitetsMiffo skrev:
Hojen fick inte plats under täcket och och där är det ändå upptaget... Hon tål väl inte konkurrens.. hehe... (ironi)

Jo du, jag är fult medveten att det lilla batteriet kan bli farligt... så det är urkopplat och på laddning under ventilation....
Vad är det du gör med hojen föresten?
..nu får jag ångest, våren kommer snart och jag som skulle göra så mkt merd min hoj....
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Vad är det du gör med hojen föresten?
..nu får jag ångest, våren kommer snart och jag som skulle göra så mkt merd min hoj....
//Tobbe

Jag har byggt hemmagjorda hållare till bateri,binkersrelää och kondesatorn (hur de nu stavas) och dragit runt nya sladdar mellan dom... sen har jag byt ut alla sladdar till alla fyra blinkers (dom var gamla å spruckna+ jord saknades) och sist men inte minst har jag byggt ett hemmagjort diodbaklyse... finns mer om detta i en tråd på 125forumet...

Nånstanns i denna tråd fanns det mer info och bilder om mitt el pyssel

Tack för hjälpen alla....

(edit: förtydligande, andledningen till att jag har gjort nya hållare till bla bateriet är att jag har slängt ut luftboxen som hade alla fästen och hållare i sig... så hojen har även fått nytt luftfilter :banana )
 
Last edited:
Tysken skrev:
Äh, det är ju bara att köra såvida man vet vad man håller på med. Enklare grejor finns inte, bryt strömmen först bara...
Är det fordonsel det handlar om så är frågan rent av löjlig.


men dra man som obehörig elen i kåken o den sen brinner ner och det kryper fram sitter man jävligt löst till.

På fordon har jag däremot aldrig hört talas om behörigheter och det skulle jag känna till eftersom jag jobbar med sånt.
Finns där däremot på ac-anläggningar där en måste ha behörighet för tat få tappa o fylla gas o provtrycka system.
 
2Late skrev:
För att själv få behörighet behöver du DELS en teoretisk utbildning som du kan få t.ex i gymnasiets el linje och DÄRUTÖVER måste du jobbat under en behörig elektriker (som har övervakat dina kopplingar)i 5 år. Efter det kan du ansöka om elbehörighet.
(Har jobbat som lärare på gym.el / telelinjen) :näsblod :3freak

Hmmmm, då får du nog titta igenom ELSÄK en gång till.
Antalet år beror helt och hållet på vilken utbildning du har gått och vad du vill söka för behörighet.
* Efter att gått El linje på gymnasium så skall du ha minst 5 års praktik (minst ett år på anläggningar över 1000V) för att få AB, endast 4 år för att få ABL vice versa gäller om du vill ha ABH.
* Har du däremot gått och läst till högskole ing. 120 poäng så behöver du 4 års praktik (minst ett år på anläggningar över 1000V) för AB, och endast 3 år för ABL vice versa gäller ABH.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top