Koppla Cykeldator till 12 volt

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Går det att koppla en Cykeldator till ett MC 12 volt system?
Om man har nån slags omvandlare/strypare.. kanske? :confused:
 
Finns det nån anledning till det? Batterierna räcker ju ungefär för evigt.

Annars kan du kanske köpa en spänningsomvandlare på Clas Ohlson art nr : 32-7733 Bild nedan
 

Bifogat

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    30 KB · Visningar: 295
v-g skrev:
Finns det nån anledning till det? Batterierna räcker ju ungefär för evigt.

Annars kan du kanske köpa en spänningsomvandlare på Clas Ohlson art nr : 32-7733 Bild nedan

Nja, det borde väll ändå bli bättre med ett vanligt motstånd...
 
Batteriet räcker gott. onödigt att ta matningen ifrån mc:n.
men visst går det. en spänningsdelare räcker nog. (två motstånd)
men jag vet inte riktigt hur pass känslig en cykeldator är för variationer i matningspänningen.
 
Risk föreligger dock att det "hemmabyggda hopkoket" krånglar oftare än man behöver byta batteri i cykeldatorn... Vet inte hur läng batterierna håller men i en billig skräp dator räcker det typ 6månader men i en "märkes" dator så räcker det ju i flera år...
 
Nä.. de lär ju knappast krångla något..

Men hur är det med spänningsvariationer i en mc? är det spikar och annat satyg från tex, relän o laddningsregulatorn?
ändras spänningen mycket när motorn är på o så?
skulle gärna villja veta. nån som vet?
 
iommi skrev:
Nä.. de lär ju knappast krångla något..

Men hur är det med spänningsvariationer i en mc? är det spikar och annat satyg från tex, relän o laddningsregulatorn?
ändras spänningen mycket när motorn är på o så?
skulle gärna villja veta. nån som vet?

Torde kunna variera från kanske 11-14,4 volt skulle jag tippa.

Det lägre då tex startmotorn går.
 
men en vanlig spänningsdelare skulle då spänningen till cykeldatorn variera från ca 1.1-1.5 volt då.. om man satsar på att få 1,2 volt till cykeldatorn vid 12 volt från batteriet.
det borde väl cykeldatorn palla med?

knappbatterierna som sitter i den ger väl ut 1.2 volt?
 
Hmm... det är nog bättre att ha batteri-drift i alla fall. Jobbigt om datorn skulle tappa minne, varje gång man lossar batteriet.

Det är i alla fall mindre problem att byta batteri vart annat år, än att hålla på med relän och grejer!

Nån som kan tippsa om en C.dator för under '300 bagare'?
 
Några relän behövs inte. men det är defenetivt lättare o köra med batteriet. det gör jag.
 
iommi skrev:
men en vanlig spänningsdelare skulle då spänningen till cykeldatorn variera från ca 1.1-1.5 volt då.. om man satsar på att få 1,2 volt till cykeldatorn vid 12 volt från batteriet.
det borde väl cykeldatorn palla med?

knappbatterierna som sitter i den ger väl ut 1.2 volt?

Skulle gissa på att det är lithiumceller som används i de flesta, det är det i min. De ger 3V.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top