Koppla bort V-tech

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag har en Honda Vfr800 Vtech -02 som jag undrar om man kan koppla bort vtech fuktionen så alla ventiler öppnar hela tiden.

Tycker att det kan bli lite jobbigt med rycket som blir när dom andra ventilerna öppnar, samt så går hojen mycket snålare ju hårdare jag kör.

Så jag tror att bränsleförbrukningen kan minska rejält om vtech finnessen försvinner.

Är det någon som provat eller vet om det går att åtgärda.

Nu går jag emot mina principer o skriver i Teknikforumet utan att veta / vara insatt men det är jag ju inte ensam om.

Försök styra oljetrycket så kammen alltid ligger i 4V läge samt mappa med powercommander så blir det nog hyffsat. Tändningen behöver nog justeras om också, detta är nog värre dock.

Intressant projekt!

Går inte på ett rimligt enkelt sätt. Tro mig, jag letade snart sagt överallt.
Byt hoj eller lev med det.
Jag bytte...fast inte därför. Hojen som sådan är rätt trevlig oavsett.

Bifogat

• VTEC.jpg
    VTEC.jpg
    55.7 KB · Visningar: 122
vtec :mattias

Har aldrig mekat med vtec på hojjar men på bilar är det oljetryckstyrt... så du får väl helt enkelt leta upp en wsm o föröska klura ut hur du ska bära dig åt.. på bil så får du felmeddelande om vtec slutar fungera

Försök styra oljetrycket så kammen alltid ligger i 4V läge samt mappa med powercommander så blir det nog hyffsat. Tändningen behöver nog justeras om också, detta är nog värre dock.

Ja, insprutningen lär behöva justeras rejält då fyllnadsgraden på låga varvtal lär bli rejält mycket sämre. Eller på höga varvtal om man ställer kammen snällt.

Jag skulle hellre fundera på hur man ändra så att v-techen ändrar kammen vid ett annat varvtal. Så att knycken stör mindre.

Det är att också när jag kör stenhårt med hojen så dra den ca0,5 lm men kör jag lansväg på 100väg (gör det varje dag till jobbet ) så drar hojen ca 0,75-0,8 lm.

Man kan ju inte köra omkring som en idiot bara för att köra lite snålare hehehe

Läste om detta på något amerikanskt forum för något år sedan, har en polare som kör vfr och var inne på samma linje, kanske inte låta Vtec ligga i hela tiden men kopplan in den mycket tidigare. Har för mig att man kan justera en hel del med mjukvaran.
skall bläddra i minnet och se om jag hittar något.

Tackar för tipsen :) men jag har inga problem med ryckighet och sånt. Kör leovinc med pc 5 och den går som en dröm förutom rycket när vtech slår till vilket kan bli farligt i blöta kuvor nu i höst.

Vill åt att ha alla 16 ventilerna med från början och inte bara efter 6800v. Annars är jag grymt nöjd med hojen som givit mig 1000 roliga mil hitills i år.

Kommer dock bytas till vfr1200 när tillfälle ges

Tackar för tipsen :) men jag har inga problem med ryckighet och sånt. Kör leovinc med pc 5 och den går som en dröm förutom rycket när vtech slår till vilket kan bli farligt i blöta kuvor nu i höst.

Vill åt att ha alla 16 ventilerna med från början och inte bara efter 6800v. Annars är jag grymt nöjd med hojen som givit mig 1000 roliga mil hitills i år.

Tror du missförstått hur din motor fungerar.

Du kommer förlora effekt på låga varvtal om du pillrar så din v-tech är inställd för höga varvtal hela tiden. Vill du verkligen ha en tröttare motor?

Skall du byta så tror jag det kan vara läge nu, Har lite inside i Branchen via min förra arbetsgivare och VFR-1200 har inte direkt rosat marknaden försäljningsmässigt, inte för att det är en tråkig eller dålig hoj, utan priset var fel och gjorde så att andra fabrikat blev intressantare.
Det finns en hel del cyklar som måste bort (både demo och helt nya)
innan 12:orna anländer butikerna :)

Lycka till.

V-techs funkar på så sätt att du kan montera "för" vassa kammar i motorn.

Dvs du får en motor som är körbar på låga varv men ger bra effekt på höga.
Plockar du bort v-techen så kommer motorn gå precis som innan på höga varv, men vara rätt död på låga.

Här ser du hur det funkar när man byter ut V-T och monterar andra kammar på en honda civic.

Den blir som ketchup.
Kanske inte så önskvärt på en mc :va
[YOUTUBE-ID]9gojDEvBNM8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back