Koppla 12V till GPS på R6an?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Hade tänkt dra iväg på en längre tur på semestern, neråt Tyskland och Nederländerna och då hade det ju varit gött att ha 12V till GPS:en. Hur göra? Dra sladdar raka vägen till batteriet eller koppla på nån annanstans? Vill ju inte att elsystemet ska brinna i nånstans i das Vaterland.. Hur har ni andra gjort?

Ska bara vara en temporär lösning då det inte känns så rejsing att ha en fet kontakt vid styret/ramen eller vart det nu blir :)
 
jag hade kopplat uttaget på positionsljuset,då kommer utaget vara strömlöst när tändningen är av.det är nog det bästa.
 
om du tar av GPSen när du ställer hojen för natten så koppla bara 12V på batteriet med en säkrings dosa, sådan som bilstereo byggare brukar använda sig av...
 
jag hade kopplat uttaget på positionsljuset,då kommer utaget vara strömlöst när tändningen är av.det är nog det bästa.

Har också tänkt på det, men då måste man väl kapa kablar och ha sig? Eller jag får väl ta en titt på hur det ser ut..

om du tar av GPSen när du ställer hojen för natten så koppla bara 12V på batteriet med en säkrings dosa, sådan som bilstereo byggare brukar använda sig av...

Aha, det får man väl ta en kik på. För att inte bränna GPS'en om spänningen skulle bli för hög gissar jag? Är ingen stjärna på elektronik, men det kanske lyser igenom? :)
 
Har också tänkt på det, men då måste man väl kapa kablar och ha sig? Eller jag får väl ta en titt på hur det ser ut..



Aha, det får man väl ta en kik på. För att inte bränna GPS'en om spänningen skulle bli för hög gissar jag? Är ingen stjärna på elektronik, men det kanske lyser igenom? :)

Med dessa behöver du inte kapa kablarna.
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Clas Ohlson, Kjell, Jula eller Biltema har säkert dessa också. Finns på bättre bensinmackar också.

Som sagt så koppla in den på någon kabel som tex pos.ljus. De sitter lämpligt till.

Dal-Mausen
 
Har också tänkt på det, men då måste man väl kapa kablar och ha sig? Eller jag får väl ta en titt på hur det ser ut..



Aha, det får man väl ta en kik på. För att inte bränna GPS'en om spänningen skulle bli för hög gissar jag? Är ingen stjärna på elektronik, men det kanske lyser igenom? :)

Nej. Säkringen skyddar inte GPS:en. Om spänningen går upp så kommer du troligen att bränna GPS:en långt innan säkringen går. Men det är samtidigt ganska osannolikt.
Det är större sannolikhet att det blir kortslutning eller liknande och det är till det säkringen är bra. Den bryter strömmen så att inte kabelbrand uppstår eller batteriet exploderar om det skulle bli kortis i ledningarna.

Säkringarna har man inte för att skydda komponenterna i systemet. Dom är för att skydda systemet om någon komponent går sönder. Dvs om exempelvis en kabel til len blinkers blir kortsluten så kan den inte steka hela elsystemet. På så vis måste man bara byta den skadade blinkersen istället för att dra om all el på hela hojen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top