Koppar vs olja

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har funderat på och göra nya rör från oljetanken i ramen till motorn, och kommit på att det finns koppar rör a la vvs typen, men eftersom man läser lite kemi har fått reda på att koppar funkar ofta som katalysator så undrar jag om det går att använda kopparrör att leda olja i

Koppar funkar bra. Betänk vibrationerna och materialutmattning, använd hellre slang (t.ex. stålomspunnen teflon) där det vibrerar.

FreddaAbborre skrev:
Har funderat på och göra nya rör från oljetanken i ramen till motorn, och kommit på att det finns koppar rör a la vvs typen, men eftersom man läser lite kemi har fått reda på att koppar funkar ofta som katalysator så undrar jag om det går att använda kopparrör att leda olja i

Om du tvivlar gå ner o kika på en gammal hederlig värmepanna i något hus
där kommer du se olja och koppar i symbios!

Funkar i sak,men absolut inte på vibrerande stånka,stålomspunna slangar är melodin.

Tror trots allt att det KAN funka med kopparrör, givet VAR på motorn de kommer in. Motorblocket sitter ju stumt monterat, så det svänger I PRINCIP ihop med resten av chassit. Amplituden är väl inte så stor heller, men man bör ju helt klart klamra rören om de har någon längre fri sträcka.
Men...trots allt hade även jag satsat på slang.

Sen kan man ju KOMBINERA slang och nakna kopparrör, då får man ju en minioljekylare på köpet s.a.s

Dr.Bike skrev:
Tror trots allt att det KAN funka med kopparrör, givet VAR på motorn de kommer in. Motorblocket sitter ju stumt monterat, så det svänger I PRINCIP ihop med resten av chassit. Amplituden är väl inte så stor heller, men man bör ju helt klart klamra rören om de har någon längre fri sträcka.
Men...trots allt hade även jag satsat på slang.

Sen kan man ju KOMBINERA slang och nakna kopparrör, då får man ju en minioljekylare på köpet s.a.s

Det var det som var tanken, att få extra kyleffekt. Hítta kromade kopparrör, skulle passa bra med de polerade detaljer som ska på hojen.

Kan man göra som så att man har bara början/slutet på röret i slang och då får till flexeffekten också.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa