koppar vs olja o värme?????

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
funderar på att andvända mig av kopparör som oljepickup pågrund av att det är lätt att arbeta med och lätt att få tag på. (rörkrökarn på kneget) undrar om någon provat detta eller vet om det blir någon lustig reaktion med oljan och värmen????

lustiga reaktioner

grahm skrev:
2659241 funderar på att andvända mig av kopparör som oljepickup pågrund av att det är lätt att arbeta med och lätt att få tag på. (rörkrökarn på kneget) undrar om någon provat detta eller vet om det blir någon lustig reaktion med oljan och värmen????

Koppar tål både olja och värme... (inte överdriven värme, dock mer värme an all tänkbar olja.

Olja leder värme mycket bättre än stål.
Galvanisk korrosion kan ju vara okul.
Sedan är ju koppar relativt mjukt (för det mesta).

Last edited:
grahm skrev:
2659241 funderar på att andvända mig av kopparör som oljepickup pågrund av att det är lätt att arbeta med och lätt att få tag på. (rörkrökarn på kneget) undrar om någon provat detta eller vet om det blir någon lustig reaktion med oljan och värmen????

Nackdelen med kopparrör (som var väldigt vanligt i smörjolje- och bränslesystem på många äldre motorer) är att koppar åldringshärdar av bla vibrationer. Rören kan därför bli så spröda att de vibrerar av. Det brukar dock ta många år. När jag renoverar äldre motorer så brukar jag därför mjukglödga kopparören (med argon i för att undvika glödskal). Vid glödning så blir nämligen koppar mjukt igen.

På flyg-och fartygsmotorer är kopparrör idag förbjudna till olja och bränsleledningar av ovanstående orsak. På min renoverade tändkula har jag dock kopparör som är 57 år gamla. De har hållt. Nu är de mjukglödgade sedan några år.

Så jag tycker nog att du kan använda kopparrör. Du ska bara se till att de klammas ordentligt så att de inte kan stå och självsvänga när motorn är i drift. Då hårdnar och brister de fort.

Olja och värmen i en motors smörjoljesystem är inga problem för ett kopparrör.

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2660811

På flyg-och fartygsmotorer är kopparrör idag förbjudna till olja och bränsleledningar av ovanstående orsak. På min renoverade tändkula har jag dock kopparör som är 57 år gamla. De har hållt. Nu är de mjukglödgade sedan några år.

/J
Har du en tändkula hemma i garaget?

Om så är fallet kan jag få komma hem till dig och dricka öl och mysstarta tändkulan?
Ljummen sommarkväll med kycklingen på grillen en öl i handen och en tändkula långsamt tuffandes i bakgrunden till grannarnas stora förtret, kan det bli bättre?
Jag tar med dansk öl var bor du?

Boris JR skrev:
2661331 Har du en tändkula hemma i garaget?

Om så är fallet kan jag få komma hem till dig och dricka öl och mysstarta tändkulan?
Ljummen sommarkväll med kycklingen på grillen en öl i handen och en tändkula långsamt tuffandes i bakgrunden till grannarnas stora förtret, kan det bli bättre?
Jag tar med dansk öl var bor du?

Jag har faktiskt en hel fiskebåt jag renoverat. Bytt 65 meter bord och halva däcket bla. Kulan är originalmotorn som jag renoverat. En Seffle 20 HK med ställbar propeller. Hon ligger vid Karlbergs Slott i Sthlm sedan -98.
Åker man HD måste man ju gilla fiskebåtsdunk! ;)
/J

Bifogat

• F1010023komprimerad.JPG
    F1010023komprimerad.JPG
    19 KB · Visningar: 108
*/ ?>
Back