Kopiera Hårddisk

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Läget är som följer:
Har en väsande C: disk som börjar bete sig lite underligt, går inte packa upp rarade filmer utan får filfel på random filer.
Antar att den håller på att ge upp efter åratal av torrent snikande.
Så en ny fin disk ha inskaffats som ersättare innan katastrofen är ett faktum.
Har tröttnat på att installera om allt så då tänkte jag kolla om någon har nåt tips på bra diskklonprogram, alltså som kopierar hela hårddisken.
Givetvis ligger ju Vista på C: och alla installerade program, så det vore bra om man kunde ta kopia på den gamla disken, lägga in det på den nya och vips funkar allt som vanligt minus väsandet och filfelen.
Testade för några år sedan denna procedur med Norton Ghost utan att lyckas nåt bra.
Finns det andra liknande program?

Har en fråga till!
Skulle vilja ha ett program på ungarnas dator som kan logga allt dom gör.
Har varit lite strul med elaka mail/chat kompisar i mellan så det vore bra att kunna få lite koll på dom!

Tacksam för alla tips!

jau

"Ghost" eller "Acronis True image" är det som gäller.
Jag föredrar Acronis.

Finns apmkt olika föräldrar övervakningar. Bara att ta en.
Faktum är att det säljs rätt billigt om man nu vill ha en ärlig version.

"Ghost" eller "Acronis True image" är det som gäller.
Jag föredrar Acronis.

Finns apmkt olika föräldrar övervakningar. Bara att ta en.
Faktum är att det säljs rätt billigt om man nu vill ha en ärlig version.

Kan du rekommendera något föräldrövervakprogram?

Kan du rekommendera något föräldrövervakprogram?

Nej, jag har testat ett par men känner inte att någon var bättre än den andra. Gå bara in på respektives hemsida och se om de uppfyller dina krav. "parental control" i google eller "föräldrarkontroll"

Gratisprogrammen fungerar inte så bra oftast (Dem jag testat har varit begränsade på ett eller annat sätt) så antingen tanka crackad eller tjöpa.

F-secure har fått bra betyg tex.

Sedan läste jag att vista har det inbyggt... Googla hur du aktiverar det.

Last edited:
För att kopiera hela hårddisken så tycker jag personligen att Norton Ghost är föredömligt enkelt.
Installera programmet.
Välj säkerhetskopiera hårddisk och vart du vill spara avbilden.
Byt hårddisk.
Boota datorn från skivan.
välj återställ backup och leta redan på din avbild samt tala om vilken disk du vill ha det på. Sen är det klart på några minuter.

Vad gäller övervakning så finns det väl en uppsjö men där är jag inte så insatt.
Är det frågan om MSN så går det ju enkelt att bara aktivera funktionen för att spara konversationer. då kan du ju gå in och kolla precis vad som skrivits och av vem.

För att kopiera hela hårddisken så tycker jag personligen att Norton Ghost är föredömligt enkelt.
Installera programmet.
Välj säkerhetskopiera hårddisk och vart du vill spara avbilden.
Byt hårddisk.
Boota datorn från skivan.
välj återställ backup och leta redan på din avbild samt tala om vilken disk du vill ha det på. Sen är det klart på några minuter.

Vad gäller övervakning så finns det väl en uppsjö men där är jag inte så insatt.
Är det frågan om MSN så går det ju enkelt att bara aktivera funktionen för att spara konversationer. då kan du ju gå in och kolla precis vad som skrivits och av vem.

Verkade inte så svårt, men vilken skiva är det man ska boota från?

Norton skapar en Bootskiva om jag minns rätt. Jag kopierade hårddisken med Norton och det var inga problem trots att jag inte är någon expert på något vis.

Testade med Symantec 8.3.
Kopierade den gamla diskens innehåll till den nya men det blev strul med startfilerna,för datorn ville inte starta från nya disken :va
Får prova vidare i morn!

Verkade inte så svårt, men vilken skiva är det man ska boota från?

Jag har bootat från installationsskivan för Norton Ghost. Jag har faktiskt till och med fått min mamma att klara av att göra det. Så det är nog faktiskt ganska enkelt. Det finns en del alternativ att välja mellan när man ska återställa imagen av hårddisken men me lite kunskap i engelska så ska en någorlunda datorbegåvad person utan problem kunna lista ut vilket alternativ som är rätt.

Jag fick det att funka till slut, tyvärr löste det inte mina problem med att packa upp rarade filmer :mad:

Får upp detta i winrar:
! C:\Users\xxxxxx\Videos\Semi-Pro.2008.NORDiC.PAL.DVDR-APOCALYPSE\apo-semipro.r12: Packad data CRC misslyckades i apo-semipro.img. Volymen är skadad

Har aldrig haft några problem med att packa upp rarade filmer förut och nu kan jag inte packa upp en enda film utan att det skiter sig :huvet

Ös på med tips som kan göra så det funkar att packa upp igen!!

Hittade felet :yoparty
Fick minnen av brorsan för någon vecka sedan som antagligen var lite mysko.
När jag plockade ur dom funkade burken som vanligt igen :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka