Kopa bil pa distans, saljaren har kredit.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
God Morgon :)

Jag haller pa att kopa en bil hemma i Sverige, jag sitter i England.

Saljaren vill sa klart ha handpenning for att sakra bilen, det vill jag ocksa. Saljaren har kredit pa bilen.

Jag hade tankt skicka handpenning, fa bilen kollad av en nagon kunning, skicka resten av pengarna och sen fa bilen hamtad.

Hur fan loser jag detta pa ett smidigt och sakert satt, nagon som vet?

Om bilen är på kredit så skall du inte betala honom (möjligtvis mindre handpenning).
Antingen löser säljaren sin kredit i förväg och du kontrollerar att så är fallet.
Alternativt om säljaren inte har möjlighet att lösa sin kredit, så gör ni upp affären på banken där ni löser krediten tillsammans (alternativt din företrädare om du inte kan vara med själv).

Ska du skicka en check på ett högre belopp än bilens värde och transportföretaget ska ha den överskjutande summan?
:7peta:fakta

Ja precis, hur kunde du gissa?

Sjukt billig blir bilen i slutandan ocksa!

:tummenupp

Elda upp pengarna istället! Då har du i alla fall fått värme :krama
Ägaren får väl ta ett blancolån för att lösa krediten på bilen sen kan du skicka en handpenning.
Om du nu inte råkar ut för världens blåsning alltså....

Elda upp pengarna istället! Då har du i alla fall fått värme :krama
Ägaren får väl ta ett blancolån för att lösa krediten på bilen sen kan du skicka en handpenning.
Om du nu inte råkar ut för världens blåsning alltså....
Jag ville göra exakt så när jag skulle sälja en hoj med lån på för en massa år sen, men fick rådet av tanten på banken att det var mycket bättre och framstod som mer seriöst att sälja en hoj med lån på än en utan lån :huvet :dummer

Jag ville göra exakt så när jag skulle sälja en hoj med lån på för en massa år sen, men fick rådet av tanten på banken att det var mycket bättre och framstod som mer seriöst att sälja en hoj med lån på än en utan lån :huvet :dummer

Mycket bättre för banken ja.

De tjänar ju inga pengar på att folk inte har lån hos dem.

Jo, men jag ville ta ett blanco lån hos dom, för att lösa min kredit hos en annan bank, så att jag kunde sälja hojen och lösa det lånet ;)

Aha, ja det var ju lite märkligt. Du var väl helt enkelt inte betrodd av tanten så hon försökte snällt meddela att du inte var välkommen som kund hos dem :tungan

Aha, ja det var ju lite märkligt. Du var väl helt enkelt inte betrodd av tanten så hon försökte snällt meddela att du inte var välkommen som kund hos dem :tungan
Nja, hon var bara efter, jag har varit kund där sen jag föddes, och dom har tjänat mer pengar på mig än tvärs om ;) Jag gick till det lokala kontoret istället, och då var mitt lån klart på några minuter, hon var väldigt förstående :nicka

Men om jag betalar restskulden direkt till kredit bolaget skall det val inte vara nagot problem..?

Men om jag betalar restskulden direkt till kredit bolaget skall det val inte vara nagot problem..?

Enda problemet som kan uppträda då är väl att ägarbytet inte genomförs efter att krediten blivit betald.
För ägarbytet kan inte ske innan krediten är betald.

Det har tagit en j-a tid.. Just nu star jag utan bil och utan pengar, och litar pa att saljaren skriver pa papperna. Vad kan ga fel?

:)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...