Konvertera vacuumförgasare till mekanisk trottelstyrning..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej!
Sökt som attan här men inte hittat nå't, finns annan tråd så länka gärna...
Har en CBR 400r -87 med vacuumförgasare, svårstartad, går dåligt/inte alls på högre varv( 10-14000). Membranen kan vara slut vad jag förstår, nya 1700:-/gasare (om de går att få tag i). Frågan är om det går att konvertera till mekaniskt styrda trottlar och om det är ett (dyrt?) helvete isåfall.
Eller bara korkat? :näsblod:confused:
Andra lösningar?
För det går väl inte att renovera membran..?:va

http://www.nrp-carbs.co.uk/ har membran enligt listan. De monterar även om du vill. Ring eftersom det har svårt att hinna med mailen. Iallafall senast jag behövde grejor. Mycket hjälpsamma även på telebobo!

Alternativt ropa hem begagnade förgasare på Ebay om det finns till din hoj.

Hur går den på höga varv? Går på tre eller två burkar?

http://www.nrp-carbs.co.uk/ har membran enligt listan. De monterar även om du vill. Ring eftersom det har svårt att hinna med mailen. Iallafall senast jag behövde grejor. Mycket hjälpsamma även på telebobo!

Alternativt ropa hem begagnade förgasare på Ebay om det finns till din hoj.

Hur går den på höga varv? Går på tre eller två burkar?

Tack, ska höra med dem. :tummenupp
Endast provkört en kortis, tyckte den gick rätt bra/jämnt upp till 10krpm. Ska servas först med nya stift och filter samt blåsa rent munstycken och kolla membranen, de kan ju vara hela. Fick inget intryck av att den skulle tappat en cylinder.
Googlade lite och såg att vacuumet styr en "förtrottel" (typ) så det är nog inte att bara "bygga om".

Ta av luftburken och kolla om alla slides rör sig lika mycket när du varvar. Om de gör det så är membranen troligtvis ok.

Ta av luftburken och kolla om alla slides rör sig lika mycket när du varvar. Om de gör det så är membranen troligtvis ok.
Jäpp, ska göra det. Just nu står den i vardagsrummet:tummenupp, servicegrejorna kommer vilken dag som helst så jag hoppas kunna skruva/kolla lite i helgen :)

Tack, ska höra med dem. :tummenupp
Endast provkört en kortis, tyckte den gick rätt bra/jämnt upp till 10krpm. Ska servas först med nya stift och filter samt blåsa rent munstycken och kolla membranen, de kan ju vara hela. Fick inget intryck av att den skulle tappat en cylinder.
Googlade lite och såg att vacuumet styr en "förtrottel" (typ) så det är nog inte att bara "bygga om".

Bygga om kan du glömma då det är den vacuumstyrda trotteln som styr nålen ochd en går inte med smidighet att göra direktstyrd. Jag hade börjat med en rengöring och ultraljudstvätt efter att ha kollat att membranen lyfter lika.

Kolla med dennagubbe, han är duktig och kan nog få fram det du önskar..

Kolla med denna gubbe, han är duktig och kan nog få fram det du önskar..

Att göra som Boris säger är det rätta.
Rengöring in i minsta detalj.
Du kan trycka upp trottlarna en å en och känna om dom rör sig lika om du tar loss luftburken.
Ett läckage märks rätt fort eller om något annat hänt.
Kolla även insugsgummin som kan spöka till det lite om den får tjyvluft.
Efter rengöring och byte av skadat material så synkar du förgasarna.

Update!
Bytt stift, flera satt löst... Startar snällt och vacuumtrottlarna rör sig symmetriskt men inte hela vägen upp, stannar darrande på c:a 60% öppet, varvar till 8-9000rpm. Men om man gasar fullt och assisterar trottlarna med fingrarna så de öppnar fullt varvar den lätt ur, 14-15000rpm.
Andra vacuumläckor? Borde ju vara en "central" läcka isåfall. Ger luftfiltret någon form av motstånd så det blir bättre vacuum med det på?

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort