Konvertera .mov

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hej.

Har just köpt en Contour HD hjälmkamera. Formatet som filmerna blir i är .mov. Dessa filmer går tyvärr inte att redigera i windows movie maker. Det jag undrar är om någon kan rekommendera ett program där jag kan konvertera filmerna till rätt format så att dem går att redigera movie maker.

Tack på förhand:tummenupp

Måste du redigera i Moviemaker?

Jag har en Contour HD också och om man installerar Quicktime så får man med de saker (codecs?) som behövs för att öppna och redigera filerna i till exempel Premiere.

Eller ladda ner Sony Vegas, funkar perfekt för att trixa med rullar!

Det finns ett litet program som jag tror heter MCE Buddy.
Det konverterar dom flesta filformat till ett antal andra format. Bland annat DivX, H264, wmv m.fl.

Det lägger sig som en service som man kan starta och stoppa efter behov. Man ställer in en katalog för att konvertera och en där filmerna ska hamna när dom är färdiga.

Är tjänsten igång så lägger man bara filmen i konverteringskatalogen och väntar tills den är klar. Jag kör den med tjänsten stoppad för att inte ha för mycket som drar resurser och så startar jag upp den när jag vill konvertera någon film.

Det finns ett litet program som jag tror heter MCE Buddy.
Det konverterar dom flesta filformat till ett antal andra format. Bland annat DivX, H264, wmv m.fl.

Det lägger sig som en service som man kan starta och stoppa efter behov. Man ställer in en katalog för att konvertera och en där filmerna ska hamna när dom är färdiga.

Är tjänsten igång så lägger man bara filmen i konverteringskatalogen och väntar tills den är klar. Jag kör den med tjänsten stoppad för att inte ha för mycket som drar resurser och så startar jag upp den när jag vill konvertera någon film.

Nu vill inte jag verka som någon guru av något slag men,
.divx = container
.mov = container
H264 = format
mm, mm

vad jag förstod av Contour HD's hemsida så sparar den filmer i format:
H264 i container .mov

Någon som är mer hemma i video-träsket får gärna rätta mig om jag har fel.

Ett litet tillägg...

Har du provat att ladda in filerna i Movie Maker när du har Quicktime installerat på datorn? Kanske funkar..

Nu vill inte jag verka som någon guru av något slag men,
.divx = container
.mov = container
H264 = format
mm, mm

vad jag förstod av Contour HD's hemsida så sparar den filmer i format:
H264 i container .mov

Någon som är mer hemma i video-träsket får gärna rätta mig om jag har fel.

Nja. DivX och Xvid är exempel på codec och är varianter av Mpeg4. Rättare sagt är det egentligen hackade varianter av microsofts Mpeg4 codec. Från och med version 6 så finns det även med en container som då brukar ha filändelsen dmf.

mov är däremot en container liksom avi.

Dock anser jag att mov borde förbjudas. I en del fall så funkar det med andra spelare men många mov filer kräver quicktime och installerar man det så får man datorn så djävla nedlusad med bloatware att det snarast är att betrakta som ett djävla virus. Det är i alla fall något som Apple gjort riktigt dåligt och bara det är en anledning till att aldrig köpa en apple så länge som dom håller på med dom dumheterna.

Nja. DivX och Xvid är exempel på codec och är varianter av Mpeg4. Rättare sagt är det egentligen hackade varianter av microsofts Mpeg4 codec. Från och med version 6 så finns det även med en container som då brukar ha filändelsen dmf.

mov är däremot en container liksom avi.

Dock anser jag att mov borde förbjudas. I en del fall så funkar det med andra spelare men många mov filer kräver quicktime och installerar man det så får man datorn så djävla nedlusad med bloatware att det snarast är att betrakta som ett djävla virus. Det är i alla fall något som Apple gjort riktigt dåligt och bara det är en anledning till att aldrig köpa en apple så länge som dom håller på med dom dumheterna.

Okidoki. Tackar för förklaringen.

Ang.. .mov kan jag bara hålla med.

Jag brukar använda "Super" när något behöver konverteras.
Hittills har det haft stöd för typ ... allt.:tummenupp

Lite knövlig hemsida och en del att ställa in i programmet, men jag tycker det funkar bra.

>> http://www.erightsoft.com/S6Kg1.html <<

(Kan vara värt att nämna att sidan åtminstone förr krävde att man använde IE för att kunna ladda hem. Jeffla trams, men den spärren kanske är borta nuförtiden.)

Okidoki. Tackar för förklaringen.

Ang.. .mov kan jag bara hålla med.

You're welcome.
Det där med codec och containers är ju en djungel. Det kan ju ingen vettig människa hålla reda på alla varianter.
Det är nästan så att man tycker att det borde standardiseras mer så att det bara finns någon enstaka variant så slipper man hålla på och krångla med codec-pack och grejor för att kunna se filmsnuttar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg