Konvertera från pressade till skruvade lågfartsmunstycken, Keihin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det nån som testat att konvertera de i pressade lågfartsmunstyckena som sitter i Keihin förgasare på äldre Honda? Behöver bestycka upp lågfarten på kompressor Hondan och den har pressade munstycken och det vore ju väldigt smidigt att enkelt kunna byta munstycken mot att pressa i och sen gänga i munstycket och dra ur munstycket med en skruv.

De skruvade munstyckena som heter 424-26 verkar vara väldigt lika i storlek som det pressade munstycket som sitter i i storlek. Om man skulle gänga hålet med M6X0.75 bore det gå att få det tycker jag, möjligen kan det nog behövas att planfräsa botten i förgasaren där munstycket ska in med en 5 mm pinnfräs för att få in munstycket nog långt, alternativt svarva ner munstycket lite.

Nån som gjort nån sån här operation? Mailade bra i gasen och fick ett lite diffust svar att allt går för den händige vilket jag tolkar som att får man in munstycket på rätt ställe borde det funka.

Annars tolkar du hålet i munstycket o köper ett borr i rätt storlek o borrar upp det fasta på plats. Funkar utmärkt bra i gasen gör detta med.

Är in eller utlopp vinkelrätt mot munstyckshålet så fäst förgasaren mot en vinkelhylla så att den sitter exakt i lodlinjen.
Lite lurigare att hitta centrum eftersom jag tippar att det enda som du kan styra mot är själva hålet, fäst en stång i chucken, den skall passa utan att greppa i hålet (någon tiondel mindre är bara bra). Rikta in i fräsen med ögonmått, fräs (om det behövs), gänga, klart.
Kanske får du slipa bort lite från ingångsdelen på gängtappen så den inte bottnar i hålet innan du har full gänga.
Med tanke på vad du gjort tidigare så är detta superenkelt

Jag vet inte hur små brotchar det finns, det är ju små munstycken det rör sig om och brotcha är ju också lite så där då man inte kan "gå net" i storlek om man tar för mycket. Man kan väl i och för sig löda igen munstycken och göra nya hål om man vill gå ner i storlek.

Jag vet inte om hålet för munstycket är vinkelrätt men mest troligt, tycker att det borde bli hyfsat rätt om man tar och riktar in men en stång i chucken ner i hålet för munstycket och tex lägger en parallellbit under vakuumklockan. Jag är lite inne på att testa detta i en förgasare som jag har över måste kolla om jag har nån 5 mm pinnfräs.

Jag vet inte hur små brotchar det finns, det är ju små munstycken det rör sig om och brotcha är ju också lite så där då man inte kan "gå net" i storlek om man tar för mycket. Man kan väl i och för sig löda igen munstycken och göra nya hål om man vill gå ner i storlek.
En fundering.... om du borrar (https://www.hobbyland.se/product/modelcraft-micro-borr-sats) och vill backa en storlek eller två - funkar det då att löda? Dvs hamnar lodet enbart på den plats du vill ha det?

Jag vet inte om hålet för munstycket är vinkelrätt men mest troligt, tycker att det borde bli hyfsat rätt om man tar och riktar in men en stång i chucken ner i hålet för munstycket och tex lägger en parallellbit under vakuumklockan. Jag är lite inne på att testa detta i en förgasare som jag har över måste kolla om jag har nån 5 mm pinnfräs.

Om det inte är i vinkel spelar ingen roll jag har säkert borrat något 100 tal mikuni o keihin munstycken o då borrar jag jag brotchar ej. Har inte misslyckats ännu o då kör jag med en batteri borrmaskin.

Det skall flöda soppa genom en restriktor kanalen efter är betydligt större upp i förgasar halsen.

Beställde små borrarna på morgon men det kräver väl ändå att munstyckena måste ur för man vågar väl knappast borra med dessa i förgasaren? Löda igen är väl lite trixigt i detta fallet då man måste behålla den klena M3 gängan ren för att kunna dra ut munstycket igen om man vill byta eller borra upp det.

En annan fundering över detta med lågfartsmunstycket, skulle det funka om man borrade upp munstycket med säg en 1.5 mm borr eller vad som kan vara dimensionen invändigt på delen som är "emulsionsröret" så det hålet inte stryper och sen kapar av 3 mm på höjden och gängar invändigt med M4 och använder såna här munstycken https://www.skoterdelen.com/snoskoter/forgasardelar/munstycken/huvudmunstycke-keihin-58354

Spelar det nån roll om man har "strypningen" som avgör bränslemängden i munstycket just under "emulsionsröret" som det är nu eller om man har den i början av munstycket som det skulle bli i sånt fall? Detta bör ju ganska enkelt gå att göra och då skulle man ju enkelt kunna laborera med att byta munstycken på lågfarten utan att behöva borra och frästa i förgasarhuset.

Postar även här så här har jag gjort sen hur bra det funkar får väl framtiden utvisa.

Svarvade av 3 mm på längden och gängade invändigt med M4 gänga och borrade ut hålet i lågfartsmunstycket till 0.6 mm. Monterade ett av de munstycken jag köpt på Amazon i storlek #80 vilket verkar vara runt 0.6 mm så nu är nog lågfarten strypt via detta munstycke.

Hojen startar och går på tomgång men fett med pilotskruven utskruvad 1-1/2 varv men det intressanta blir ju om det funkar att strypa bränslet med det lösa munstycket om det skulle behövas.

Lite bilder
20230531_184001.jpg
20230531_185416.jpg
20230531_192236.jpg

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra