Konvertera från 6v till 12v?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har en gammal Suzuki Dr400 som har 6v elsystem, vilket ju inte är så praktiskt i dagens läge då de flesta lampor mm är på 12v.
en enkel konvertering är ju att byta regulator till en universal på12v men eftersom statorn i nuläget ger dåligt med lyse redan för 6v framlampa när den går på lågvarv är ju risken stor att man måste tokvarva för att få ut 12 volt.
Man kan ju iofs linda om statorn men då är frågan om det räcker att linda på fler varv på spolarna ?
eller skall man försöka byta statorn till en med 12v från början?(lär bli svårt att hitta en som passar direkt)
Statorn som sitter på nu är av samma typ man hittar i moderna enduro/offroadcyklar typ husaberg, KTM, XR600, Wr450 med flera spolar monterade radiellt har jag för mig, altså inte som på en moppe som bara har en spole med två poler.
Någon som har provat nåt liknande ?
Vill inte gärna prova på en allt för stor ombyggnad då jag tänkte renovera cykeln till skapligt original för övrigt...

Nu har husan 12V redan men där sitter det 2 matningar. Om du paralellkopplar dessa så borde du få ut den dubbla spänningen, i ditt fall 12V. Är det kanske så att du har 2 matningar? Sen får du ju ta och byta spänningsreglatorn också isf. Frågan är om du skadar tändningen något genom detta men det borde ju förbli oförändrat tycker man.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg