Konvertera CRF150R till bränsleinsprutning ?

DucFreak

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2015
Ort
Lund
Hoj
Ducati Monster S4, ST2, Aprilia Rs125
Hej !
Har kört med min Motard-konverterade CRF ett tag nu och är riktigt nöjd.
Den går som ett skott, men säg den sak som inte kan bli bättre....
Har funderat på lite motorarbeten och kommit fram till att insprutning borde vara betydligt lättare att ställa in (har ingen som helst erfarenhet av förgasarinställning).
Jag har lite funderingar och frågor, och skulle behöva ha kontakt med någon som har erfarenhet av bränsleinsprutning när det gäller mindre 1-cylindriga motorer.
Mvh.
Johan
 
Tror att det kostar mer än det smakar att konvertera en förgasarmotor...
Men visst, har man möjlighet att få till fästen till div. givare så... ingenting är omöjligt :tummenupp
 
Titta på mikrosquirt kostar ca 3k på ebay den klarar även överladd.


Annars har dessa kompletta system.

http://www.ecotrons.com/products/small_engine_fuel_injection_kit/
 
Last edited:
Jag skulle säga låt bli.....

Du kommer inte att göra mer effekt med sprut än med en Keihin FCR. Ett microsquirt, kablage, sensorer, soppapump och spjällhus så har du minst 6kkr för ett budgetbygge. Lägger du 6kkr på portning, kam och komp så ger det betydligt mer.
 
Last edited:
Nja, överladd hade kanske varit att ta det lite väl långt - Kul idé annars.
Tänkte mer om någon kan bistå mig med lite basal kunskap tex. om man kan jämföra förgasar- och spjällhusdiameter rakt av eller om man går ner i dimension pga. bättre strömmningsförhållande när man använder tryckmatat bränsle...
 
Funderar mest på effektutvecklingen och botten/mellanregister.
Mindre motorer (läs fyrtaktare) har rykte om sig att vara notoriskt svårställda när det kommer till förgaseriet.
Har fått accpumpen att funka hyfsat, men den där klockrena gasresponsen vill inte riktigt infinna sig.
 
Nja, överladd hade kanske varit att ta det lite väl långt - Kul idé annars.
Tänkte mer om någon kan bistå mig med lite basal kunskap tex. om man kan jämföra förgasar- och spjällhusdiameter rakt av eller om man går ner i dimension pga. bättre strömmningsförhållande när man använder tryckmatat bränsle...

Spjällhus bör vara större än motsvarande flatslidefugge. Dels slipper man besvären på dellast att en stor fugge inte orkar dra soppa och sen så har ju spjällhuset skrot i vägen för flödet även på fullgas. Du har väl en FCR 32mm och för max effekt är den säkert i minsta laget så 35-37mm spjällhus är kanske lagom. 38-40mm är ju vanligt på 600cc sporhojar som ju också är 150cc/cylinder men de varvar mycket längre.
 
Nja, överladd hade kanske varit att ta det lite väl långt - Kul idé annars.
Tänkte mer om någon kan bistå mig med lite basal kunskap tex. om man kan jämföra förgasar- och spjällhusdiameter rakt av eller om man går ner i dimension pga. bättre strömmningsförhållande när man använder tryckmatat bränsle...

När de gäller storlek på spjällhus vs förgasare så kan man köra några mm större spjällhus tack vare att bränslet finfördelas bättre med insprut. Man tappar inte lika mycket botten och mellan som med större förgasare,,,man vinner då toppeffekt utan att tappa botten.
Men de blir svårt att bygga ett insprut som slår en Kehin FCR gasare som är rätt inställd!
Tänk på att du behöver rätt mycket ström till bränslepumpen och själva sprutet typ en stator på minst 150watt + ev ett batteri. Hojen blir tyngre med alla prylar som behövs.
 
Tack för bra svar!
Är I början av "inlärningskurvan" så för tillfället är det informationsinhämtning som gäller.
Det verkar även gälla forumet - Lyckades just med konststycket att radera ett långt inlägg....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top