Konvertera bakbromsen till vajer och göra egen bromsvajer

Ja, klämmer med hål i bulten. Känns ok ändå och går enkelt att justera.
Ikeas skärbrädor bra till mycket...
 
Befinner mig nu hyfsat nära ett Ikea så kanske man skulle köpa på dig några skärbrädor.

Fick en lite vansinig tanke, hur stadigt är nylon? Skulle man kunna göra fästplattorna till fotpinnarna av svart nylon om man skulle ha tjockare material kanske 20-25 mm tjockt? Detta var bara en tanke som jag fick då jag vet att man brukar ha sån plast i medar till skoterkälkar.
 
Jag har tänkt mig fästplattorna i 8 mm järn, dock ska dom ju laserskäras så de kommer att bli av fackverkstyp så dom borde bli måttligt tunga. Fördelen med järn är ju att jag själv kan svetsa i dom om man skall ha fat fästen för bromsvajer och bromsljuskontakt. Tjock nylon vara bara nåt som jag fick i skallen;) Fast vem vet det kanske skulle funka?

En fundering då det gäller att använda stag mellan bromsarmen och bromspedalen är om det skulle bli vara bättre chans att kunna använda stag i stället för vajer om man vände bromsarmen på bakhjulet så den pekar uppåt istället för nedåt, bromsen borde ju funkar även om man byter rotationsriktningen på bromsarmen vilket det ju blir med armen uppåt då jag förmodar att det är en excenter som pressar isär bromsbackarna. Visst bör det bli så att trumbromsen pressar isär backarna vare sig man för bromsarmen framåt eller bakåt.
 
Jag har vänt min. Kolla bara hur excentern ser ut. Den kanske behöver vändas den med. Min var likformig.
 
På dom äldre från -72 går det att vända armen uppåt, har det på min 350. Staget kommer bara väldigt nära stötdämparen.
Tänk bara på att med för tunn plåt blir det lite för vekt inåt / utåt. Går i och för sig att lösa med påsvetsade plåtstrimlor på insidan. Eller gör en triangel av tunna fyrkantsrör. Finns många alternativ till.
Bonnläppens förslag att först göra en modell av Ikeas skärbrädor är riktigt bra.
 
Jag får se om jag passerar Ikea annars så vet jag att glasmästaren har 8 mm nylon hemma förmodligen gratis i form av spillbitar, valde nämligen mellan 6 mm och 8 mm till den bit som jag ska ha som bottenplatta på sadeln. 8 mm järn borde väl bli nog styvt till fästplattor om man inte perforerar plåten helt och hållet med hål.

Om man har någorlunda kraftigt stag bör man väl kunna böja det så det går fritt från tex stltdämparen och även få till förskjutning i sidled som finns mellan bromsarmen och bromspedalen.
 
Har haft mer tid att fundera vidare på detta om bromsen, nu började tänka på själva momentomvandlingen som sker i bromspedalen. Nu funderar jag på om jag tänker rätt, mitt rearset har ju betydligt kortare pedal än originalet men har nog också kortare arm till bromsvajern, staget.

Visst är det så enkelt att det bara är förhållandet mellan längden på pedalen och armen som påverkar momentomvandlingen till bromsen? Lär väl kanske inte vara så kritiskt då trumbromsen bak inte är den bästa från början men så mycket sämre vill man ju inte ha den. Visst tänker jag rätt om tex originalpedalen är 30 cm lång och armen är 10 cm lång blir det samma momentomvandling om rearsetet har 15 cm lång pedal och 5 cm lång arm?

Vad säger ni, tänker jag rätt?



Tänkte att jag skulle mäta ut förhållandet
 
Har haft mer tid att fundera vidare på detta om bromsen, nu började tänka på själva momentomvandlingen som sker i bromspedalen. Nu funderar jag på om jag tänker rätt, mitt rearset har ju betydligt kortare pedal än originalet men har nog också kortare arm till bromsvajern, staget.

Visst är det så enkelt att det bara är förhållandet mellan längden på pedalen och armen som påverkar momentomvandlingen till bromsen? Lär väl kanske inte vara så kritiskt då trumbromsen bak inte är den bästa från början men så mycket sämre vill man ju inte ha den. Visst tänker jag rätt om tex originalpedalen är 30 cm lång och armen är 10 cm lång blir det samma momentomvandling om rearsetet har 15 cm lång pedal och 5 cm lång arm?

Vad säger ni, tänker jag rätt?



Tänkte att jag skulle mäta ut förhållandet
Ja du tänker rätt.

I ditt fall, dividera långa med korta så får du utväxlingsförhållandet :tummenupp
Båda är = 3ggr

Obs. Förutsatt att vajern/staget går ut med ungefär samma vinkel från "korta" armen.
 
Last edited:
Satt och tänkte på detta med vinkeln mellan pedal och arm, visst blir det så att vinkeln påverkar momentet då den ändrar längdförhållandet mellan de två sträckorna.

Gjorde en skiss i paint, så vinkar och avstånd är kanske inte riktigt hundra men ni förstår säkert hur jag menar. Övre bilden bör ge mer kraft men längre rörelse av pedalen än undre bilden.
 
nä. det röda strecket har väl inget med momentet att göra?
 
Det är därför jag frågar. Är det bara förhållandena mellan de två längderna som påverkar? Oavsett var centrumpunkten mellan dessa två hamnar?
 
Det är därför jag frågar. Är det bara förhållandena mellan de två längderna som påverkar? Oavsett var centrumpunkten mellan dessa två hamnar?
Det blev rätt men lite fel..
I ditt undre exempel stämmer det, har gjort om den övre för att påvisa hur det funkar.

Hur armarna är vinklade i förhållande till varandra betyder i grunden ingenting.

Utgångspunkten för hävarmslängderna är det gemensamma vridcentrumet.
Sedan måste man ha koll på kraftvinklarna in och ut, de påverkar också hävarmslängden som i sin tur påverkar utväxlingen.

Minst kraft får du ut när vajern pekar 90graders vinkel i förhållande till korta armen.
När armen vrids kommer infästningspunkten att förflyttas närmare centrum = kortare arm = ökad utväxling (se bild) samma sak gäller såklart om du ändrar infallsvinkeln på vajern i förhållande till armen.

Rent tekniskt sker ju iofs samma sak med den långa armen (pedalen) men då foten oftast utgår någonstans i närheten av vridcentrum så bibehålls vridmomentet.

Det viktiga i ditt fall är också att få tillräcklig slaglängd och då är det lämpligt att korta armen har 90graders vinkel mot vajern i mitten av hela slaget (se bild)

Jag vet inte, ju bättre jag försöker förklara desto krångligare framstår det, fast det är inte så svårt egentligen :hihi
bromspedal2.jpg
bromspedal4.jpg
 
Last edited:
Okej, nu är jag med :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top