Konturskärning av plåtplatta

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Håller på med ett litet hobbyprojekt där jag bygger en växelspak som jag ska använda till min bilsimulator i datorn. Jag vill ha en ca 1mm tjock plåtplatta med en utskärning för alla växlars lägen, så här ser den ut:

hplatta_mini.jpeg

Problemet är att jag kan inte göra detta själv utan industriverktyg. Finns det något företag som erbjuder sig att göra sådant till privatpersoner? Hur ska jag gå tillväga?

Bergmark skrev:
Håller på med ett litet hobbyprojekt där jag bygger en växelspak som jag ska använda till min bilsimulator i datorn. Jag vill ha en ca 1mm tjock plåtplatta med en utskärning för alla växlars lägen, så här ser den ut:

hplatta_mini.jpeg

Problemet är att jag kan inte göra detta själv utan industriverktyg. Finns det något företag som erbjuder sig att göra sådant till privatpersoner? Hur ska jag gå tillväga?

kan fixa o greja lite på jobbet, dessvärre inte skära, men stansa. Har en kompis som arbetar med plasmaskärning men dom kör vad jag vet endast i tjockare plåtar. Vad ska det vara för plåt ?

Aratron skrev:
kan fixa o greja lite på jobbet, dessvärre inte skära, men stansa. Har en kompis som arbetar med plasmaskärning men dom kör vad jag vet endast i tjockare plåtar. Vad ska det vara för plåt ?

Plåt kanske var lite felbenämt, mer av stål (vet ej vilken typ, om det finns olika typer). Den ska vara stadig och oböjlig, och det ska gå att borra i. 2 mm tjockt ska det nog helst vara då 1mm känns lite i underkant.

Bergmark skrev:
Plåt kanske var lite felbenämt, mer av stål (vet ej vilken typ, om det finns olika typer). Den ska vara stadig och oböjlig, och det ska gå att borra i. 2 mm tjockt ska det nog helst vara då 1mm känns lite i underkant.

har 2mm på jobbet, både galv och rostfritt

kan förresten på en gång säga att stansa ur din detalj i 2mm kommer inte på långa vägar bli lika snyggt som om man skulle skära ut detaljen, inte med dom där radierna, då våra verktyg är anpassade till våra produkter, men visst går det. Men varför inte aluminium?

Se upp nu, här kommer en stor bild:
hplatta.jpeg

Det yttre skiktet ska vara gods, den inre konturen ihålig (har inte kommit på hur jag ska göra åtskillnad av detta i CAD-programmet).
Vet ej hur hållfast 5mm vid dom tunnaste ställena är men kan utöka detta 10mm för att öka hållfastheten.

Aratron, jag föredrar helst utskärning, och aluminum låter bra. Hur mycket tar du för jobbet?

Vantskruv skrev:
Se upp nu, här kommer en stor bild:

Det yttre skiktet ska vara gods, den inre konturen ihålig (har inte kommit på hur jag ska göra åtskillnad av detta i CAD-programmet).
Vet ej hur hållfast 5mm vid dom tunnaste ställena är men kan utöka detta 10mm för att öka hållfastheten.

Aratron, jag föredrar helst utskärning, och aluminum låter bra. Hur mycket tar du för jobbet?

Har ingen möjlighet att skära på jobbet, men jag kan höra runt lite, känner folk som jobbar med sånt. Betalt? brukar ta kostnad för material + ett winerbröd :tummenupp

KNOX skrev:
Vantskruv , vart håller du till nånstans??

Inom Fjollträsk-området. (Huvudstaden)

Man kan ju skicka materialet om det inte är för tungt för posten.

Edit: Araton, det var ju synd, men du ska ha tack för att du kollar runt!

Vantskruv skrev:

hplatta_mini.jpeg

Hör med något företag som håller på med laserskärning, hade du varit härifrån kunde jag fixat en då min far arbetar med sånt.

Kan fixa den till dig i epoxilaminat (glasfiber) om du vill, men du får nog ta till lite tjockare då om det skall hålla. (5mm?)

Kan , du fixa en dxf eller dwg på det du vill ha skuret ??
har lite begränsat med tid när det gäller att rita !!!
Hur bråttom är det ?? är inom Laser-Skär branchen, kan ev lägga med på
något vi skall producera ´, har du bestämmt dig för tjocklek??
( kan fixa detmesta mellan 1-20mm svart plåt , rostfritt lite grannare)
Håller till i Dalarna så posta funkar ev !!
PM: a eller dra ett Mail så fixar vi det!!!!

zopilote skrev:
Kan fixa den till dig i epoxilaminat (glasfiber) om du vill, men du får nog ta till lite tjockare då om det skall hålla. (5mm?)

Det låter ju intressant, men exaktheten vid konstruktionen av glasfiber är väl svår att få? Ändå, Plåtnisse ligger just nu på första plats (KNOX alltså), och ja har PM:at han, så vi får se vad som händer.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti